6اطلاعات مفیدی در مورد استفاده از لنز

۱-احتیاط در زمان قرار دادن و خارج نمودن لنز در چشم
راستش را بخواهید این زمان ها را می توان لحظات طلایی برای میکروب هایی دانست که منتظر ورود به چشم شما هستند .
شما انگشت تان را داخل چشم تان می کنید و اینگونه فرصت ورود میکروب ها را به محیط چشم می دهید . قبل از تماس با لنز دست تان را کاملا ” بشویید ( و اگر می توانید ضد عفونی کنید ) . اگر هم به طور مرتب از لنز استفاده می کنید بهتر است ناخن هایتان را کوتاه کنید تا ناخن های بلند و تیز شما سطح لنزها یا سطح پلک و چشم تان را خراش ندهد . از اب معمولی ( یا اب جوشیده ) برای شست و شوی لنزها استفاده نکیند و حتما” از محلول های مخصوص نگهداری لنز استفاده کنید .
۲ – با لنز نخوانید
در واقع علت مخالفت بسیار از چشم پزشکان با لنزها همین است که استفاده کننده ها گاهی فراموش می کنند انها را از چشم شان خارج کنند ( یا تنبلی مانع ان می شود ) اما یادتان باشد لنزها مانع رسیدن اکسیژن به چشم ها می شود . اگر لنزها را شب از چشم تان خارج نکنید خطر ایجاد زخم در قرنیه شما به شدت افزایش می یابد . این زخم ها گاه می تواند منجر به کوری شود .
۳ – چه دارویی مصرف می کنید ؟
قطعا اگر بخواهید قطره ای در چشم تان بریزید لنزها را خارج خواهید کرد اما ایا می دانید مصرف برخی از داروهای خاص ممکن است با وضعیت لنز شما ربط پیدا کند ؟ مثلا ” اگر قرص های پیشگیری از بارداری مصرف کنید چشم ها به دلیل استروژن موجود در این قرص ها به لنزها حساس تر خواهد شد . همین طور این قرص ها میزان اشک ریزش را کاهش می دهند و اینگونه چشم ها خشک تر و امکان اسیب انها با لنز بیشتر می شود . قرص های ضد حساسیت و انتی هیستامین ها هم چشم را خشک می کنند و برخی دارو های ضد اکنه می توانند باعث ایجاد احساس خارش در چشم دارای لنز شوند .
۴ – توجه خاص به تاریخ مصرف
محلول های نگهداری لنز در انواع و اقسام شکل ها و اسم ها و فرم های در دسترس هستند اما حواستان باشد که مواد نگهدارنده موجود در این محلول ها فاسد شدنی است . پس هرگز از محلول های تاریخ گذشته استفاده نکنید . چنین محصولاتی می تواند مشکلات جدی را برای چشم ایجاد کند . در ضمن اگر محلول نگهدارنده لنز خود را با نوعی دیگر عوض کردید ، بدانید که ممکن است چشم تان نسبت به نوع جدید واکنش نشان دهد . در ضمن هرگز محلول های نگهدارنده را در ظرف های دیگر نریزید و درب ظرف های حاوی انها را باز نگذارید زیرا این کارها احتمال الوده شدن انها توسط انواع و اقسام میکروب ها را به شدت افزایش می دهد .
۵ – زمانی که ارایش می کنید
کیف ارایش شما و محتویات ان ، پر از وسایلی است که می توانند باعث حساسیت و تحریک چشم شوند . یادتان باشد که هرگز وسایل ارایشی خودتان را به کسی امانت ندهید و از لوازم ارایشی فرد دیگری هم استفاده نکنید . در ضمن هرگز به چشم متورم ، حساس و دچار اشک ریزش یا دردناک ، ریمل و سرمه نزنید و از مداد ابرو و خط چشم استفاده نکنید .
در صورت استفاده از لنز، از ریمل واتر پروف استفاده کنید . اگر هم از محصولات دور چشم استفاده می کنید حتما ” از مرطوب کننده های با پایه اب که از نوع ” کم حساسیت ” باشند استفاده کنید .
یادتان باشد که مرطوب کننده ها ، کرم ها و فونداسیون ها با پایه روغنی و کرمی می تواند حسابی چشم دارای لنز را تحریک کند و موجب ازار شود . یک نکته مهم در مورد لنزها و ارایش چشم ان است که اگر از لنزها ی نرم ( soft )‌ استفاده می کنید قبل از ارایش چشم ها لنز را در چشم تان بگذارید اما اگر از لنزهای منعطف با قابلیت عبور گازها استفاده می کنید ، اول چشم هایتان را ارایش کنید و بعد لنز بگذارید . اما در مورد هر دو نوع لنز ، اول انها را خارج کرده و بعد اقدام به پاک کردن ارایش از چشم و دور چشم خود بکنید .
۶ – محیط ارایشگاه ها
زمانی که به ارایشگاه می روید سالن های زیبایی و ارایشگاه ها پر از ذرات معلق در هوا هستند که ناشی از اسپری ها و سایر مواد شیمیایی است که در هوا پخش می شوند . بهترین کار این است که وقتی به ارایشگاه می روید . لنزتان را با خودتان نبرید و از عینک استفاده کنید اما اگر مجبود هستید لنز بگذارید در محیط ارایشگاه عینک را نیز به چشم بزنید تا از تماس بسیاری از ذرات معلق در هوا با چشم تان جلوگیری کنید . در ضمن یادتان باشد که اگر لنز در چشم دارید وقتی زیر سشوار نشستید ، تا می توانید پلک بزنید .
۷ – دود ، دشمن شماست
ذرات معلق در هوا ، به خصوص الاینده ها می توانند چشم ها را تحریک کنند و میزان تحریک در چشم هایی که لنز دارند بیشتر است . ذرات معلق ، گرد و خاک ، غبار هوا و دود نمونه هایی از مواد ازاردهنده هستند . اگر میزان الودگی زیاد باشد چشم با مکانیسم اشک ریزش سعی می کند از خود دفاع کند و این برای کسانی که لنز دارند بسیار سخت است . در هوای بسیار الوده بهتر است لنزهایتان را خارج کنید و با عینک بیرون بروید .
۸ – با لنز شیرجه نزنید .
قطعا ” با عینک ، شیرجه زدن داخل استخر لذت بخش نخواهد بود اما این را هم یادتان باشد که پریدن داخل اب پر از کلر ( یا حتی دارای برخی الودگی ها ) با لنزی به چشم از ان هم بدتر است . اگر می توانید بدون لنز شنا کنید ، اگر هم می توانید عینک تان را با بندی ببندید که از چشمان تان جدا نشود . استفاده از عینک های ورزشی نیز می تواند جایگزین مناسبی برای این کار باشد . در ضمن بهتر است تا یک ساعت پس از شنا کردن ، لنزها را در چشمان تان نگذارید .