السلام علیک یا اباعبدالله الحسین (ع)
به اطلاع کلیه برادران خاندان بزرگ و معظم مجدی می رساند که:
به مناسبت فرار رسیدن ایام محرم و سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین و یادبود خادم ابا عبدالله الحسین زنده زیاد حاج محمدکاظم مجدی عرب مراسم سخرانی و عزاداری با حضور شما سوگوار حسینی برگزار می گردد.
لذا از حضرتعالی برای شرکت در این مراسم دعوت بعمل می آید.
زمان : جمعه ۱۷ آبان ماه مصادف با ۴ محرم
مکان : مسجد آیت اله مفید ( مجدیان) واقع در بازار قدیم
شروع مراسم : ۱۰ صبح
۱۰ الی ۱۱ مراسم ختم قرآن – ۱۱ الی ۱۲ سخرانی و عزاداری – ۱۲الی ۱۳ نماز جماعت و نهار
این اطلاعیه بعنوان دعوت رسمی از کلیه آقایان خاندان بزگوار مجدی می باشد و اگر چنانچه دعوت نامه کتبی به حضور محترمتان نرسیده است پیشاپش معذرت خواسته و با حضور خویش ما را سرافراز فرمائید.
وقتی محرم میشه نبودشو با تمامی وجودم حس میکنم مومن بی همتایی بود
ای کاش این مراسم را جمعه شب برگزار میکردید چون وقتی در شهری نماز جمعه اقامه میشود مومنان حق ندارند نماز جماعت روزهای عادی را برگزار کنند اگر توجه کرده باشید تمام مساجد شهر در کل بلاد مسلمان نشین نماز جمعه را اقامه میکنند و این نمود خوبی برای خاندان ندارد . ضمن اینکه روایت از نبی مکرم اسلام داریم که هر مردی بی دلیل سه هفته نماز جمعه را ترک کند منافق است ضمنا بهتر نبود که ثواب این ختم قرآن به روح تمام اموات خاندان هدیه شود ؟ که با این حساب حتی اموات دویست سال قبل هم که دیگر کسی به یادشان نیست متمتع و بهره مند شوند ؟
اقا رضا دست شما وتمامی افرادی که در بر پایی این مراسم زحمت کشیده اید درد نکند بخصوص خواجه رضا پسر خلف عمو میرزا علی أجرتان با أبا عبدالله ع بنده امادگی هر کمکی را در إجرائ این مراسم دارم
خانم مجدی با عرض سلام واحترام
پیشنهاد میکنم در باب نظریه های شرعی بیشتر دقت کنید تا خدا نکرده حکمی به اشتباه بیان نشه.
هیچ مرجع تقلیدی نماز جمعه رو در زمان غیبت امام زمان(عج) واجب عینی نمیدونه واونو واجب تخییری میدونن( اختیاری) وفقط در زمان امام معصوم واجب عینیه.
بله این رسم غلط که مساجد رو تعطیل میکنن وجود داره ومتاسفانه بسیار هم مذموم و ناپسنده.چرا که شاید یکی مثل من نوعی نتونم تا اونجا برم وشاید اصلا عدالت اون شخص برام محرز نشده باشه ویا هر دلیل دیگه ای. پس بهترین جایی که میتونم نمازم رو بخونم مسجد هستش.
حدیثی رو که فرمودین،این حدیث از حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام هست، و فقط در زمان امام زمان(عج) صدق میکنه.
لینک زیر نظر آقای خامنه ای در باره نماز جمعه
http://farsi.khamenei.ir/treatise-content?uid=3&tid=23
دوست عزیز رهگذر جهت تکمیل اطلاعاتتان :
آیه جمعه، دستور وحیانی و الهی جهت تنظیم معیشت و معنویت و بیان وضعیت زندگی مؤمنانه است. هم از نماز سخن به میان میآید و هم از طلب روزی سخن گفته میشود، از بیع و شراء و فعالیتهای دنیائی در کنار ارتباط با خدا حرف میزند، هم از فرد سخن به میان میآید و هم از جمع، آئیننامه زندگی فردی و اجتماعی است، «یا أیّها الّذین آمنوا إذا نودی للصّلوه من یوم الجمعه فاسعواإلی ذکر اللّه و ذرو البیع ذلکم خیر لکم إن کنتم تعلمون» «فإذا قضیت الصّلوه فانتشر وا فی الأرض و ابتغوا من فضل اللّه و اذکروا اللّه کثیرا لعلّکم تفلحون» [۲]«و إذار رأو اتجاره او لهوا انفضّوا إلیها و ترکوک قائما قل ما عند اللّه خیر من اللّهو و من التّجاره و اللّه خیر الرّازقین» [۳]بنابراین احکام بسیاری از آیه جمعه دریافت میشود، جز اینکه بعضی از حکمها از نص آیه دریافت میشود، و بعض دیگر از ظاهر آیه، و بعض دیگر از بیانات پیامبر صلیاللهعلیهوآله و أئمه سلاماللهعلیهماجمعین که به عنوان تفسیر آیه فرمودهاند دریافت میشود.
ظاهرا شبههای در دلالت آیه بر وجوب نماز جمعه نیست، زیرا اوّلا أمر به «سعی» در رفتن به نماز جمعه شده است، و امر کردن به چیزی دلیل بر واجب بودن آن چیز میباشدثانیا امر به انجام ندادن خرید و فروش در هنگام بلند شدن اذان نماز جمعه داده شد، در حالی که خرید و فروش فینفسه عملی مباح میباشد و مباح بودن آن مقیّد به زمان یا مکان خاص نیست، بنابراین ممنوع شدن خرید و فروش زمان بلند شدن بانگ اذان نماز جمعه، دلیل بر واجب بودن نماز جمعه است،همچنین توبیخ شدن اصحاب پیامبر صلیاللهعلیهوآله بابت پراکنده شدن در هنگام سخنرانی پیامبر صلیاللهعلیهوآله، نیز دلیل بر واجب بودن نماز جمعه است، زیرا برای عمل غیر واجب، توبیخ کردن قبیح است.
اگر چه نسبت به نفس وجوب نماز جمعه، شبههای وجود ندارد، امّا نسبت به کیفیت وجوب، شبهه و ابهام وجود دارد، که آیا واجب مطلق است یا واجب مشروط ؟
فاضل مقداد ادّعا کردند که علماء اتفاق دارند که نماز جمعه واجب مطلق نیست، بلکه وجوبش مشروط است جز اینکه نسبت به شرطهائی که قید وجوب میباشد، اختلاف است،
در آیه جمعه فرمودند: «هر گاه بانگ اذان، برای نماز جمعه در روز جمعه بلند شد، به سوی ذکر خدا بروید»، که رفتن به نماز جمعه را مشروط به بلند شدن بانگ اذان فرمودند، بنابراین نسبت به دلالت آیه مذکور این پرسش مطرح است که آیا نماز جمعه واجب است، و برای اقامه آن، لازم است بانگ اذان سر داد و به مردم اعلام کرد؟ یا اینکه در صورت بلند شدن بانگ اذان، اقامه نماز جمعه واجب میشود؟
← نظر ابو عبد الله قرطبی
ابو عبد الله قرطبی گفتهاند:
قوله تعالی: «اذا نودی للصّلاه من یوم الجمعه فاسعوا الی ذکر اللّه»
اجمالا قرطبی گفتهاند:جمله مذکور از آیه، دلیل است بر اینکه نماز جمعه جز با نداء واجب نیست.
و جمله ایشان ظهور دارد در اینکه بلند شدن بانگ اذان، شرط واجب شدن نماز جمعه است، اگر بانگ اذان بلند نشود، نماز واجب نیست، بنابراین وجوب نماز جمعه، معلّق بر به گوش رسیدن اذان است.
← نظر مولا احمد اردبیلی
مولا احمد اردبیلی نیز گفتهاند:
«ثمّ اعلم أنّ الّذی استفید من الآیه الشریفه، هو وجوب صلاه الجمعه علی کلّ مؤمن بعد النداء یوم الجمعه مطلقا و تحریم البیع حینئذ ثمّ اباحته بعدها».
یعنی: چیزی که از آیه شریفه استفاده گردیده عبارت است از وجوب نماز جمعه که بعد از بلند شدن بانگ اذان در روز جمعه بر هر مؤمنی به صورت مطلق واجب است و خرید و فروش نیز در آن هنگام حرام است، بعد از بجا آوردن نماز، خرید و فروش مباح میباشد.
ظاهر عبارت مذکور نیز این است وجوب نماز جمعه معلّق به نداء است، همچنانکه حرمت خرید و فروش نیز معلّق به نداء نماز جمعه است که اگر نداء نماز برنخاست، حرام نخواهد بود.
آنچه که پذیرفتن این نظر را مشکل میکند، حکم خود نداء است، زیرا نداء و نداء که در لغت به معنای «آواز دادن» و «بانگ دادن» است بر اذان که در لغت به معنای «آگاهانیدن» و «آگاهی دادن» و «خبر کردن» است اطلاق شده، که فراخواندن به نماز میباشد و حکم تبعی دارد، اگر نماز واجب نباشد، نداء نیز واجب نخواهد بود، نه اینکه نماز حکم تبعی داشته باشد و به تبع نداء واجب بشود.
نظر صاحب جواهر این است که اگر برای فردی شرایط بجا آوردن نماز جمعه فراهم گردید، بجا آوردن نماز بر او واجب است، و نرسیدن نداء نماز به او، عذر شرعی، بر عدم انجام نماز نخواهد بود، و معلّق بودن أمر « سعی به نماز» موجب نفی شدن وجوب، نمیشود.
مام محمد باقر می فرماید :
« تَجِبُ الجُمعَهَ عَلَی مَن کَانَ مِنهَا عَلَی فَرسَخَینِ إذَا کَانَ الاِمَامُ عَادِلاً »
نماز جمعه بر کسانی که در محدوده دو فرسخی هستند واجب است به شرطی که امام جمعه عادل باشد . فقه امامیه
مطالعه نماز جمعه از زاویه اقتضائات حکومتی، از نوعی واکنش منفی در میان فقهای شیعی حکایت دارد که بر آرای مختلف آنان درباره حکم دوره پس از حضور امام معصوم سایه افکنده است. برخی به تعطیل آن حکم یعنی قائل به حرمت شده اند و برخی تعطیل را جایز دانسته اند و قائل به تخییر شده اند و گروهی هم بدون نظر گرفتن وضع حکومتی و بدون نظر گرفتن عصر حضور امام، آن را در هر وضعیتی لازم شمردهاند. شاید علتش این باشد که فقهای شیعی به دلیل آنکه طی قرون متمادی با قبض مواجه بوده و با دولتهای غیرمشروع چالش داشته اند، در احکام حکومتی فقه، از قبیل نماز جمعه و مانند آن به دیدگاه روشنی نرسیده اند و محدودیتهای دوره قبض، آنان را از طراحی برای دوره بسط ید باز داشته است. لذا مهم ترین عاملی که موجب اختلاف آرای فقها شد، ابهام در موضوع اساسی نقش ولایت در حکم نماز جمعه است، با وجود اینکه وجوب تعیینی آن در عصر حضور امام معصوم و بسط ید وی مسلّم است. لذا راجع به مسئله نماز جمعه اقوال متعددی وجود دارد، ولی عمده اقوال که آن هم در نهایت به سه قول مزبور برمیگردد، پنج قول است:
۱. واجب تعیینی به اشتراط اذن از سوی امام معصوم است، و این اذن حاصل است.
۲. واجب تعیینی است، ولی اذن امام شرط وجوب اقامه نماز جمعه نیست.
۳. واجب تعیینی است، به شرط وجود فقیه جامع الشرائط.
۴. واجب تخییری بین ظهر و نماز جمعه است.
۵. حرام است، چون نماز جمعه منصب امام است و بدون اذن او اقامه نماز جمعه غصب منصب امام است و حصول اذن محرز نیست.
کاش بجای این متن طولانی که از حوصله خواننده هم خارجه، جوابیه بنده رو میدادین ویا حداقل پست خودتون رو با استدلال بیان میکردین.
شما فرمودین الان هرکی نره نماز جمعه منافقه. سوال بنده اینه اگر الان بنده که زمان غیبت امام زمان ارواحنا فداه هست، نماز جمعه نرم، منافقم؟؟؟
بنده جواب را مفصل نوشتم تا متوجه شوید که علما درباره ی وجوب نماز جمعه باهم اختلاف نظر دارند . ضمنا شما که خودتان منبع حدیث بنده را به حضرت علی اصلاح کرده اید . پس از صاحب حدیث و گوینده ی آن بپرسید !!! که چرا برای یک امر مستحب چنین هشداری را داده اند مگر اینکه در زمان امام حاضر نماز جمعه واجب است وهمین نکته ی اختلاف نظر غلمای شیعه است ( که اگر حوصله ی خواندن مطلب طولانی بنده را داشتید متوجهمیشدید که ظاهرا حوصله نداشتیه اید ) والا در اهل سنت واجب است .
همینقدر بگم که بنده به احترام زحمتی که کشیده بودین، تمام متن رو خونده بودم، با وجود اینکه قبلا هم همین متن رو در سایتی دیگه مطالعه کردم.
فقط شما بفرمایین کدوم مجتهد شیعی نماز جمعه رو در عصر غیبت واجب میدونه؟؟؟
جناب رهگذر ممنون از زحمتتان .ابتدا عرض کنم که بنده مدعی نشده ام که متن جوابیه از نظر و دست نوشته ی خودم بوده و قطعا از منابع و مآخذی برداشت شده است !!ضمنا توجهتان را جلب میکنم به متن درس۱۲۶ آیت الله طاهری در مورخ ۸۲/۹/۸ که در پایگاه اطلاع رسانی ایشان موجود است و ایشان صراحتا فرموده اند که ( نقل قول مستقیم ) :بنده پنج شش دوره اصول و هفت هشت ده دوره کفایه تدریس کرده ام اماهنوز برایم واجب تخییری جانیفتاده است و الخ … پیشنهاد میکنم :
1- ابتدا معنی واجب تخییری را به دقت بدانید ۲- با نظر به جنبه ی حکومتی وحکم امام معصوم آنرا بررسی کنید ۳- نظر اجمع علما را بخوانید و گزینشی عمل نکنید ۴- شاید متوجه باشید که احکام مراجع تقلید با هم فرق میکند ۵- کاش بجای نام مستعار با نام واقعی می آمدید تا سطح آگاهی و معلوماتتان برای همه مشخص میشد و مباحث پیش آمده جنبه ی علمی و استذلالی به خود میگرفت درحالیکه با این رویه ظاهرا جنبه ی( کل کل و من برتروداناترم نه تو )به خود گرفته است . مؤید باشید.
جناب رهگذر ممنون از زحمتتان .ابتدا عرض کنم که بنده مدعی نشده ام که متن جوابیه از نظر و دست نوشته ی خودم بوده و قطعا از منابع و مآخذی برداشت شده است !!ضمنا توجهتان را جلب میکنم به متن درس۱۲۸ آیت الله طاهری در مورخ ۸۲/۹/۸ که در پایگاه اطلاع رسانی ایشان موجود است و ایشان صراحتا فرموده اند که ( نقل قول مستقیم ) :بنده پنج شش دوره اصول و هفت هشت ده دوره کفایه تدریس کرده ام اماهنوز برایم واجب تخییری جانیفتاده است و الخ … پیشنهاد میکنم :
1- ابتدا معنی واجب تخییری را به دقت بدانید ۲- با نظر به جنبه ی حکومتی وحکم امام معصوم آنرا بررسی کنید ۳- نظر اجمع علما را بخوانید و گزینشی عمل نکنید ۴- شاید متوجه باشید که احکام مراجع تقلید با هم فرق میکند ۵- کاش بجای نام مستعار با نام واقعی می آمدید تا سطح آگاهی و معلوماتتان برای همه مشخص میشد و مباحث پیش آمده جنبه ی علمی و استذلالی به خود میگرفت درحالیکه با این رویه ظاهرا جنبه ی( کل کل و من برتروداناترم نه تو )به خود گرفته است . مؤید باشید.
اصلاح میکنم آیت الله مظاهری درس ۱۲۸
اگر یک درصد فکر میکنید بنده ادعای برتری و دانایی کردم، بفرمایین تا رسما عذر خواهی کنم.
هدفم روشن شدن یک مساله مبهم است که ان شاالله هم بنده وهم شما وهم خواننده این مطلب، به یک نتیجه گیری کلی برسد.
واجب تخییری به معنی اختیار داشتن در ترک آن عمل است.
هیچکدام از علمای شیعی نمازجمعه را در عصر غیبت واجب عینی نمیدانند. خود آیت الله مظاهری(که مرجع تقلید بنده واحتمالا خود شما هم نیست) نماز جمعه رو همانند دیگر مراجع در زمان غیبت حضرت، واجب تخییری میدانند.
http://www.almazaheri.com/farsi/Index.aspx?TabID=0604&SectionNum=1570&ChapterNum=487&ChapterName=%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2&BookNum=43&BookName=%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87%20%D8%AA%D9%88%D8%B6%DB%8C%D8%AD%20%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%A6%D9%84-%20%D8%A7%D8%AD%DA%A9%D8%A7%D9%85&CompileNum=21&CompileName=%D8%AF%D8%B1%20%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86%D9%87%20%D9%81%D9%82%D9%87
در هرحال هدف بنده از جواب دادن به این پست، رفع ابهامی بود که برای برگزارکنندگان مراسم ممکن بود پیش بیاید.
اگه اجازه بدین این بحث بیشتر از این ادامه پیدا نکنه وجمعش کنیم.
شما درست میفرمایید بهتراست این بحث را که خود مجتهدین هم در معنی کردن واجب تخییری درمانده اند تمام کنیم اما منظور از واجب تخییری اینست (نظر آیه الله سبحانی و مظاهری ) ک یعنی از دو واجب یکی را به اختیار انتخاب کرد . به طوریکه با انتخاب یکی انجام دیگری ساقط شود . اما تاکید میکنم که خود علمای شیعه در این مورد درمانده اند . اما کتاب خدا به وضوح درباره ی نماز جمعه مانور داده راستی از هزلران عمل مستحب و واجب چرا خداوند در قرآن به این صراحت راجع به نماز جمعه توصیه کرده و علمای قوم یهود را مثال زذه ؟ وچرابعداز سوره ی جمعه بلا فاصله سوره ی منافقون آمده ؟ ( باز اگر بحث ترتیب نزول وتدوین عثمانی و علوی پیش نیاید ) . ممنون از بذل توجه ونگاه عمیق و عالمانه ی جناب رهگذر .
بازم تاکید میکنم تمام روایات واحادیث درباب نماز جمعه صحیح میباشند ولی در زمان حضور امام معصوم(ع).
امام باقر(ع) می فرمایند: نماز جمعه، واجب بوده و اجتماع برای آن به امامت معصوم، واجب است. هرگاه مردی بدون عذر، سه جمعه را ترک گوید، امر واجب را ترک کرده و کسی سه امر واجب را بدون دلیل ترک نمی کند، مگر آن که منافق باشد.( وسایل الشیعه، ج ۵ ص ۴)
نماز جمعه هم همانند نماز عید قربان وعید فطر، فقط در زمان امام معصوم واجب است.
بله معنای واجب تخییری رو درست فرمودین. در این مورد یعنی در خواندن نماز ظهر یا نمازجمعه، اختیار کامل داریم.
در پایان هم تذکر این نکته ضروریه، که هر کس بر اساس مرجع تقلید خودش در اینباره باید عمل کنه واین یک امر تقلیدیه نه تعبدی. یعنی اگه مرجع تقلید بنده اونو تخییری میدونه ومرجع تقلید شما واجب عینی، بنده حکمم با شما فرق میکنه و باید طبق حکم خودم عمل کنم.( در صورتی که مطمانم مرجع تقلید شما هم اونو واجب عینی نمیدونه)
نظر داشتم این بحث رو تمام کنیم ولی چون چند سوال مطرح کردین، به پاس احترام بایستی جواب میدادم.
نظر لطفتونه، شاید در این باره یه اختلاف نظر داشته باشیم، ولی همینکه شیعه اهل بیت علیهم السلام هستین،مایه افتخار ومباهاتمه که با شما همکلامم.
تمامی موارد گفته شده در باب نماز جمعه فقط زمانی واجب است و مسلمان بدون داشتن عذر شرعی نمی تواند سه بار آن را ترک کند که حضرت قائم ظهور نماید و خود یا نمایندگان وی نماز جمعه را در بلاد اسلامی بپا کنند و فی الحال در ایام غیبت وی شرکت در نماز عبادی -سیاسی جمعه مسحب می باشد که این را نه در رساله بنده بلکه در رسالت بقیه مجتهدین عصر نیز درج گردیده است
و مسئله دیگر این است که انسان در مواردی که به آن علم ندارد نباید دخالت کند و موجب شود تا دیگران در روز جمعه در خانه خدا نماز را بصورت فرادا ادا نمایند و یا ساعتی به عقب بیاندازند که تاخیر در برپایی نماز مسلمین ممکن است بر ضمه شما باشد
هیچکس نه متخصص نه آیت الله ونه دانشمند به دنیا نمی آید . مهم تحصیل علم است . هرکس به فراخور باید بکوشد تامیزان اطلاعات و آگاهیهای خود را بالا ببرد ونیازی به تحصیل حوزوی و دانشگاهی نیست گرچه استاد و راهنما بسیار لازم است .
.
.ضمنا بنده هرچه به حافظه ی نه چندان ضعیفم فشار آوردم آیت الله !!!مجدی ندیدم و نشنیدم شما لطفا روشن بفرمایید که تخصصتان را از کدام حوزه یا دانشگاه درزمینه ی علوم دینی وفقهی گرفته اید ؟!
جناب آیت الله مطالبی که در دید گاه درج نموده ای در دیدگاه های جناب رهگذر وفروغ خانم نوشته شده اند ولی بنده با نظر شما مبنی بر اینکه انها نبایستی در این مورد اظهار نظر بنمایند موافق نیستم کما اینکه بنده شخصا از مناظرات ایشان هم بهره بردم وهم لذت بردم چه ایرادی دارد اگز شخصی اطلاعاتی غیر از کار تخصصی خود دارد ابراز نماید در ثانی هر شخصی میتواند از مجتهد خود در باب این مسئله تبعیت نماید کما اینکه در همین شهر دزفول نماز ظهر وعصر در روزهای جمعه در مدرسه آیت الله نبوی با حضور چشمگیر مردم اقامه شده است در آخر لطف نمایید خودتان را معرفی بفرمایید با سپاس از حضرتعالی