اولین محل اداره ی آموزش و پرورش
اداره آموزش و پرورش دزفول نخستین بار در منزل شمشیر گر که در محله قلعه بود دایر شد.این اداره پس از چندین بار تغییر محل ٬در سال ١٣۴۶ به منزلی واقع در خیابان روبروی محل فعلی اداره ٬جنب بوالعلا منتقل شد.سرانجام اداره ی آموزش و پرورش در سال ١٣۵۰ به محل فعلی نقل مکان نمود.

اولین فوتبالیست دزفولی عضو تیم ملی
سید حسن سادات گوشه را باید اولین فوتبالیست دزفولی دانست که از سال ١٣۲۰ به مدت ۸سال عضو تیم ملی فوتبال ایران بود.وب در سال ١۲۹۰ در دزفول به دنیا آمد و در رشته مترجمی زبان آلمانی از دانشسرای عالی تهران فارغ التحصیل شد.

اولین دانشگاه جهان
دانشگاه جندی شاپ ور را که در محل روستای شاه آباد در ۱۰ کیلومتری شرق دزفول ساخته شده بود باید اولین بیمارستان دانشگاهی جهان بر شمرد. این دانشگاه سالیان متمادی بعنوان اولین مرکز پزشکی –دانشگاهی در دنیای آن زمان مطرح بود.

اولین قهرمان و مربی کشتی فرنگی دزفول
گرچه برادران قصاب بیشترین حضور در تیم ملی ایران و مسابقات جهانی و المپیک را در تاریخ کشتی دزفول داشته اند و غلامرضا قصاب در المپیک مونترال حضور داشت اما در واقع ٬محمد دادفر نخستین قهرمان و مربی کشتی فرنگی در دزفول بود که توانست به خوبی فنون زیبای این رشته را به علاقه مندان آموزش دهد.

اولین مرجع عالم تشیع
مجتهدان بزرگی در عالم تشیع وجود داشته اند اما اولین مجتهدی که در دنیای تشیع درخشید و شهرت جهانی یافت “حاج شیخ مرتضی انصاری دزفولی” یود که در سال ۱۲۱۴ ه.ق در دزفول دیده به هان گشود و از سال ۱۲۶۶ ه.ق بعنوان استاد حوزه علمیه نجف بر جهان تشیع ریاست داشت.آن مرحوم در سال ۱۲۸۱ ه.ق در نجف رحلت نمود.

اولین روزهای کشتی دزفول
استعدادهای کشتی دزفول برای اولین بار در سال ١٣۵۵ به همت فردی نظامی به نام سرگرد “آهنچی” که از تهران به پادگان دزفول اعزام شده بود کشف شد.سرگرد آهنچی در تهران با کارهای مرحوم”حبیب الله بلور” که به عنوان پدر کشتی سبک جدید ایران شناخته میشود ٬آشنایی داشت.
دزفول در آن زمان فاقد سالن سر پوشیده و تشک کشتی برای زور آزمایی بود لذا کشتی گیران از “کتی” در ساحل رودخانه دز برای تمرینات استفاده میکردند.این گروه هسته اولیه تیم کشتی دزفول را به سر پرستی حسن عباسی (نخستین چهره معروف کشتی و بنیانگذار کشتی کلاسیک دزفول) تشکیل میداد.بعدها قهرمانان بنامی همچون برادران “قصاب” ٬ “کبابی(پدر و پسر)” ٬ دادفر٬ نیکبخت٬ برادران کلانتریان و برادران کاکا حاجی در عرصه های مختلف استانی ٬ کشوری ٬جهانی و المپیک در ایران و جهان درخشیدند.

اولین ورزشکاران باستانی در دزفول
مردم دزفول پهلوانان نامداری همچون “پهلوان علی جوودی” ٬ ” پهلوان حسن شیخ نجدی” و پهلوان روشندلی به نام “چوپان” داشته اند.از دیگر پهلوانانی که در عرصه ورزش باستانی این شهر نامی آشنا دارند میتوان از مرحوم “پهلوان یوسف جعفر خراطی” و “پهلوان یدالله” یاد کرد.

اولین رادیو در دزفول
فرستنده رادیو تهران با نام “رادیو بی سیم” در چهارم اردیبهشت ماه سال ١٣١۹ یعنی بیست سال پس از شروع فعالیت اولین رادیوی جهان در تهران راه اندازی شد.

به دنبال راه اندازی رادیو ایران در سال ١٣۲١شهرداری وقت دزفول در میدان اصلی شهر (میدان امام) در اتاقکی اقدام به نصب یک دستگاه رادیو نمود که هر روز هنگام غروب آفتاب٬ آنرا روشن میکرد تا مردم برای شنیدن اخبار رادیو ایران که بوسیله یک بلند گو پخش میشد ٬در میدان تجمع نمایند.

با پخش برنامه های رادیو ایران در میدان اصلی شهر ٬مردم دزفول از اخبار ایران و جهان مطلع میشدند. متصدی میدان اصلی شهر ٬شخصی بنام “مشهدی حسن چراغچی” بود که پیش از غروب آفتاب ٬ فانوسهای میدان را نفت گیری میکرد تا این فانوسها از اوایل تاریکی شب تا صبح روز بعد آن میدان را روشن کند.پوسته رادیوهای آن زمان از تخته و چوب بسیار محکمی ساخته میشد که وزن یک انسان را نیز تحمل میکرد.مردم دزفول در آن زمان تصنیفی ساخته بودند که به هنگام روشن کردن رادیو میخواندند:

نم نم بارونه٬رادیو کاره زونه نه فکل کنی٬ بچه ن آره!!

اولین شهید بعد از انقلاب
اولین شهید بعد از پیروزی انقلاب در دزفول٬”شهید محمد هادی موجودی” عضو کمیته انقلاب اسلامی دزفول بود که در تاریخ ٣١/۶/۵۸ به شهادت رسید

اولین شهید انقلاب در دزفول
عظیم اسدی مشکال” اولین شهید انقلاب در دزفول در سال۱۳۳۶ دبده به جهان گشود.ماموران ساواک و شهربانی وی را در مراسم چهلمین روز شهدای واقعه تبریز در صبحگاه نهم فروردین ١٣۵٧ دسنگیر کردند و او زیر شکنجه به شهادت رسید.