فیفا تصمیم دارد به منظور مبارزه با دوپینگ در جام کنفدراسیون‌های امسال و جام جهانی ۲۰۱۴ از پروفایل (شرح حال) بیولوژیکی بازیکنان استفاده کند.
در بیانیه فدراسیون بین‌المللی فوتبال آمده است:فیفا در حال بسط برنامه‌هایی برای معرفی این ابزار جدید است که شامل پروفایل استروییدی می‌شود. این پروفایل دربرگیرنده نمونه ادرار و خون تمام بازیکنانی است که در جام کنفدراسیون‌ها و جام جهانی برزیل حضور دارند. نمونه‌ها در جریان بازی یا خارج از آن گرفته می‌شوند.
فیفا پروژه پایلوت این برنامه را در ۲۰۱۱ کلید زد؛ زمانی که برای بازیکنان حاضر در جام جهانی باشگاه‌ها به میزبانی ژاپن، پروفایل استرویید شخصی تشکیل داد؛ گفته می‌شود در این تورنمنت ۱۷۸ بازیکن و در مسابقات ۲۰۱۲، ۱۸۴ بازیکن خارج از بازی‌ها مورد آزمایش قرار گرفتند.
فیفا تاکید کرد با همکاری یکی از آزمایشگاه‌های مورد تایید آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) در سوییس مشغول جمع آوری نمونه‌ها برای این پروژه است.
میشل دهوگ، رییس کمیته پزشکی فیفا در این باره گفت: فیفا نخستین نهاد بین المللی یک ورزش تیمی است که بررسی تغییرات بیولوژیکی و هورمونی بازیکنان در دراز مدت را شروع می‌کند. ما این برنامه را در جام جهانی باشگاه‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ آزمایش کردیم. در جام کنفدراسیون‌های ۲۰۱۳ هم بدون اطلاع قبلی در زمین تمرین یا در جریان بازی از بازیکنان نمونه‌های خون می‌گیریم. وظیفه و تعهد ما این است که تمام بازیکنان حاضر در جام جهانی ۲۰۱۴ پروفایل بیولوژیکی داشته باشند.
به نظر می‌رسد فوتبال در مقایسه با سایر ورزش‌ها همچون دوچرخه‌سواری کمترین استفاده از داروهای نیروزا را دارد.
با این حال آرسن ونگر، سرمربی آرسنال هفته گذشته گفته بود باید نمونه‌های خون بیشتری از بازیکنان گرفته شود: باورش برای من سخت است که در یک جام جهانی که ۷۴۰ بازیکن حضور دارند، بدون کوچکترین مشکلی به پایان راه برسید.
اما جان فاهی، رییس آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ پس از ملاقات با سپ بلاتر، همتایش در فیفا، از تلاش‌های فدراسیون بین المللی فوتبال در این زمینه تشکر کرد:ما هم مشتاق ادامه کار روی پروژه پروفایل بیولوژیکی هستیم. وادا از نقش و تعهد فیفا در این پروژه خشنود است. همیشه در مبارزه با دوپینگ می‌توان گام‌های بیشتری برداشت ولی می‌دانیم که فیفا نقش و سهم خود در این زمینه را سختگیرانه دنبال می‌کند. معتقدیم لیگ‌های داخلی هم باید آنچه را فیفا در سطح وسیع انجام می‌دهد، دنبال کنند.
وادا در سال ۲۰۱۱ تعداد ۲۸۵۸۷ نمونه از سراسر جهان فوتبال گرفت که ۱۱۹ تای آنها مثبت بود؛ از این تعداد چهل نمونه استفاده از حشیش بود و ۱۹ نفرهم از داروهای استروییدی بافت ساز استفاده کرده بودند.
در مورد آخر، پنج بازیکن کره شمالی در جام جهانی ۲۰۱۱ زنان که نمونه‌های‌شان مثبت شده بود از دارو‌های سنتی چینی استفاده کرده بودند.