سوال ۱ : بهترین مواد غذایی برای رفع عطش در ماه رمضان چیست ؟

از غذاهاى حاوى فیبر مثل سبزیجات و میوه ها باید بیشتر استفاده شود. میوه‌های آب‌دار مانند هندوانه و خربزه نیز نقش مهمی در تأمین مایعات بدن دارد بهتر است در فاصله افطار و سحر این میوه‌ها مصرف شود. مصرف لیموترش نیز در پیش‌گیری از تشنگی و گرمازدگی موثر است . چای خیلی کم رنگ، دوغ، شیر، آب میوه استفاده کنید تا در طول روز دچار تشنگی نشوید. مصرف میوه هنگام سحر، علاوه بر بالا بردن مقاومت بدن باعث ایجاد مقاومت بیشتر در برابر تشنگی میشود مصرف سالاد کاهو هنگام سحر به دلیل داشتن آب و فیبر فراوان باعث کاهش احساس گرسنگی و تشنگی میشود.
سوال ۲ : غذاهایی که عطش را افزایش می دهد چیست ؟

شیرینی‌هایی مانند زولبیا و بامیه، غلظت مایعات بدن را افزایش می‌دهد و در نتیجه احساس تشنگی افزایش می یابد. غذاهای طبیعی مثل خرما و هندوانه این حالت را ایجاد نمی کند . از مواد غذایى سرخ شده ، پرچرب و شیرین پرهیز کنید. مصرف بیش از حد گوشت در سحرى توصیه نمى شود..
سوال ۳ : بهترین وقت برای صرف آب چه زمانی است ؟

توصیه می شود جهت تامین آب بدن، از حدود یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحر، دست کم شش لیوان آب استفاده شود.
سوال ۴ : برای جلوگیری از کاهش شدید آب بدن در ماه مبارک رمضان چه توصیه ای دارید ؟

اگر ضرورت نباشد از منزل خارج نشوید. در صورت امکان از پوشش کلاه استفاده کنید و فعالیت‌های بدنی را کاهش دهید. یک ساعت بعد از افطار سعی کنید ۸ لیوان آب و مایعات خنک را به مرور تا هنگام خواب بنوشید .
سوال ۵ : نوشیدن آب زیاد در هنگام سحر تأثیری در پیشگیری از تشنگی ندارد؟.

خیر زیرا در صورت نوشیدن آب بیش از حد نیاز، بدن آب اضافی را دفع می‌کند.
سوال ۶ : چرا از خوردن چای پُررنگ ، قهوه و کاکائو باید خودداری کنیم

زیرا دفع مکرر کلیه را به دنبال دارند.
سوال ۷ : چرا نوشیدن آب زیاد بین غذای سحری توصیه نمی شود ؟

چون باعث رقیق شدن شیره ی معده و در نتیجه نفخ و اختلال در هضم غذا می شود. از طرفی اگر آب مصرفی همراه فیبر نباشد به سرعت از بدن دفع می شود. باید از سبزیجات و میوها استفاده شود زیرا این گروه از مواد غذایى : اولا باعث مى شوند آنزیم هاى گوارشى به صورت آرام آرام روى مواد غذایى اثر کنند و بدن به آهستگى و در فرصت مناسب به جذب آب و مواد غذایى اقدام کند و از طرف دیگر مواد غذایى پرفیبر آب اضافی را در خود جذب کرده و بدن مى تواند آب را به آهستگى جذب کند و احساس تشنگى، دیرتر عارض مى گردد.
سوال ۸ : چه نوشیدنی هایی برای کاهش احساس عطش در ماه مبارک توصیه می شود .

در سحر یک عدد لیمو را با مقداری آب و کمی عسل مخلوط کرده و بنوشید در طول روز کمتر احساس عطش خواهید داشت. شربت خاکشیر یکی از نوشیدنی هایی است که از گرما زدگی جلو گیری میکند و برای رفع عطش روزه داران بسیار مفید است.