وقتی انگلیس جایی بین بهترین‌ها ندارد

جزیره، تماشاگر صعود لالیگا

 

اسپانیا در حال عبور از انگلیس است. برای دومین سال پیاپی، تنها دو تیم از لیگ برتر جزیره به مرحله حذفی لیگ قهرمانان راه یافته و در رنکینگ فیفا اسپانیا و آلمان بالاتر از انگلیس نشسته‌اند.
از سوی دیگر تیم منتخب ۲۰۱۲ فیفا، تماما از بازیکنانی تشکیل شده که در اسپانیا توپ می‌زنند و این زنگ خطری برای فوتبال جزیره است.
لیونل مسی برای چهارمین سال پیاپی توپ طلا را از آن خود کرد؛ آن‌هم در شرایطی که برای دومین بار در سه سال اخیر، هیچ بازیکن انگلیسی در ترکیب تیم رویایی نیست. در ۲۰۰۹ اما سهم انگلستان، شش بازیکن بود.
خب، می‌توان این واقعیت را نادیده گرفت؛ آن را نامربوط دانست یا حتی فیفا را به تبعیض و ضد انگلیس‌ بودن متهم کرد.
فوتبال انگلیس با سرمایه‌های میلیاردی خارجی محاصره شد و این خود هشداری دیگر درباره خود بزرگ بینی و عدم تلاش بیشتر است.
گری آرمسترانگ، ملی پوش سابق ایرلند شمالی که سابقه بازی در اسپانیا را دارد و حالا آنالیزور یکی از شبکه‌های تلویزیونی پوشش دهنده لالیگا است نظر متفاوتی دارد و معتقد است انگلیس به لحاظ کیفیت بازی نمی‌تواند با اسپانیا رقابت کند.
آرمستراگ تاکید می‌کند: «مسابقات لیگ برتر تماشایی و جذابند؛ سراسر هیجان. لیگ جزیره ثروتمندترین لیگ در دنیاست اما اگر بحث تکنیک به میان بیاید، اصلا قابل مقایسه با لالیگا نیست. سانتی کازورلا، داوید سیلوا و خوان ماتا همه در ازای مبلغی هنگفت به انگلیس آمدند و سر و صدای زیادی به راه انداختند. کازورلا زمانی که در مالاگا توپ می‌زد حتی بین بیست بازیکن بر‌تر لالیگا هم نبود و این نشان دهنده عمق کیفیت مردان اسپانیا است.
«وقتی مسی به میدان می‌رود، مردم می‌بینند که چقدر عالی است اما روز به روز هم بهتر می‌شود. کریستیانو رونالدو در شرایطی راهی رئال مادرید شد که بهترین بازیکن لیگ انگلیس بود اما هنوز نتوانسته خود را به مسی نزدیک کند. در اسپانیا همیشه دو فاکتور استایل و استعداد مطرح است. حتی زمانی که من در لالیگا توپ می‌زدم چنین شرایطی حکمفرما بود اما در پانزده سال اخیر به لحاظ تکنیکی جهشی سریع و پیشرفتی خارق العاده داشتند. گویی گونه‌ای جدید از فوتبال را به دنیا عرضه می‌کنند. اسپانیا مایل‌ها جلوتر از بقیه در حرکت است و این باورنکردنی است.»

 

Untitled