حتی اگر روی کوهی از پول نشسته باشید، باز هم اجازه ندارید بیمحابا همهشان را آتش بزنید. تفاوتی نمیکند که در یک فروشگاه لوازم خانگی، پوشاک، موبایل یا سوپرمارکت باشید. در همه حال قواعد خدشهناپذیری وجود دارد که اگر به آنها عمل کنیم، اطمینان خواهیم داشت که در مسیر درست قرار داریم. فروشندهها باید به شما احترام بگذارند و از این راه برای خود جایگاه و مقام بالاتری بخرند. هیچ کسب و کار کوچک بدون سهلانگاری به مخاطبان خود دوام نخواهد آورد. اگر بعضی مواقع دچار لغزش میشوند این وظیفه ماست که شیوه درست را به خاطرشان بیاوریم.
چگونه به فروشندهها یاد بدهیم مشتریهایشان را محترم بشمارند؟
پوشاک
فروشندههای خوشبرخورد و مهربان در فروشگاههای پوشاک میتوانند بیش از اندازه قانعکننده باشند. لبخندی که معمولا بر لبانشان نقش بسته یکی از خطرناکترین دامهایی است که سر راهتان پهن میشود. آنها با این لبخند حتی میتوانند یک کفش سایز بزرگتر را به شما بفروشند.
چطور اتفاق میافتد؟ به یک فروشگاه پوشاک رفتهاید و روی یکی از رگالها، پلیوری توجهتان را به خود جلب میکند. وقتی از کارکنان فروشگاه درخواست میکنید سایز مناسب شما را برایتان بیاورند تا «پرو» کنید آنها کمی مکث میکنند. هر چقدر زمان این مکث بیشتر باشد، احتمال کمبود در موجودی انبار بیشتر است. اگر موضوع تنها به موجود نبودن سایز مناسب مربوط شود، احتمالا به شما میگویند سایز XXL خیلی بهتان میآید و اگر رنگ مورد نظرتان را نداشته باشند احتمالا خواهید شنید که «الان بیشتر مردم از این رنگ میبرند»! فروشندههای کفش هم استفاده از کفی را توصیه میکنند.
حالا باید چه کنم؟ به فروشنده بگویید مد سال و رنگ محبوب بقیه مشتریها را دوست ندارید. به او بفهمانید که وقتی سایز لباس شما Medium است، پوشیدن لباسهای Large تصویر تمسخرآمیزی از شما ارائه میدهد. استفاده از کفی؟ نه! هرگز زیر بار این موضوع نروید. حتی اگر اطمینان دارید که تا انتهای جهان کفش سایز پای خودتان را پیدا نخواهید کرد.
وسواس به خرج دهید
سوپرمارکت
سوپرمارکتها یکی از شلوغترین مکانهای شهر هستند و ما تقریبا هر روز گذرمان به یکی از آنها میافتد. آنچه از آنها میخریم همیشه گرانترین خریدهای روز نیستند اما حتی اگر خیلی اهل وسواس نباشید، باز باید مراقب باشید. هر چقدر که سوپرمارکت شلوغتر باشد، احتمال اشتباه بیشتر میشود.
چطور اتفاق میافتد؟ تاریخ تولید و انقضایی که روی محصولاتی مثل ماست یا پنیر درج میشود، به خاطر اطلاعات عمومی نیست. تولیدکنندهها از آن برای اطلاع مشتری استفاده میکنند پس قبل از اینکه به حساب و کتاب برسید، با وسواس بیشتری این تاریخها را بررسی کنید. فروشندهها معمولا محصولات قدیمی را در قفسههای جلویی میگذارند.
مسئله مهم دیگر موقع محاسبه قیمت اجناس است. فروشندههای سنتی کاربلد اجناس شما را با سرعتی باورنکردنی داخل کیسههای نایلونی میریزند و آنها را در ذهن خود جمع میبندند. جدیدترها محاسبه را با ماشین حساب انجام خواهند داد و در نهایت شما را از قیمت تمام شده آگاه میکنند.
حالا باید چه کنم؟ هر چقدر فروشگاه شلوغتر باشد یا تعداد کالاهایی که انتخاب کردهاید بالاتر رود، به همان اندازه احتمال اشتباه هم بیشتر خواهد شد. به شیوهای کاملا محترمانه از فروشنده بخواهید شما را در مورد جزئیات آگاه کند. به یاد داشته باشید که همیشه قرار نیست اشتباه به ضرر شما رخ دهد.
به گارانتی احترام بگذارید
لوازم خانگی
خرید از فروشگاههای لوازم خانگی همیشه به آن سادگی که تصور میکنیم نیست. حتی اگر کاملا بدانید که چه میخواهید، باز هم موضوع گارانتی دری تازه را به رویتان باز میکند. ما خرید بدون گارانتی را به هیچ وجه توصیه نمیکنیم. موقع خریدن یک کالای با گارانتی هم باید به جزئیات ریز اما پراهمیتی توجه داشته باشید.
چطور اتفاق میافتد؟ گارانتی عرضه شده روی محصولات و لوازم خانگی به دو صورت عرضه میشوند. گارانتیهایی که به صورت برچسب و لیبل روی جعبه نصب شدهاند و گارانتیهای صادر شده روی کارت. موقع ارائه خدمات هیچ کدام به دیگری اولویت ندارد. آنچه اهمیت دارد تاریخ صدور گارانتی است. بعضی از تولیدکنندهها کالایشان را از تاریخ ساخت زیرپوشش میگیرند و اگر کالا ۸۰ درصد زمان گارانتی را داخل انبار فروشنده سپری کرده باشد، دست آخر چیزی نصیب من و شما نمیشود.
چه باید بکنم؟ به فروشنده بگویید موضوع گارانتی دقیقا بهاندازه برند و نوع محصول برایتان اهمیت دارد. کالاهایی را انتخاب کنید که توسط شرکتهای معتبر گارانتی شدهاند. نقطه قوت چنین خریدی این است که شرکتهای معتبر اسم و رسمدار معمولا آنقدر به کیفیت کار خود اطمینان دارند که محصول را از زمان نصب توسط خریدار زیر پوشش خدمات ارزشمندشان میگیرند.