سرزمین دزفول به سبب شرایط خاص جغرافیائی و حاصلخیزی اراضی و داشتن منابع فراوان آبی و سایر عوامل طبیعی مساعد؛ همواره بستر مناسبی برای مهاجرتها و اسکان و ماندگاری اقوام مختلفی بوده است که در این سرزمین اهلیت یافته و متشکل شده اند.
از نزاد دزفولی ها ؛ تا قبل از پیدایش خط اطلاعی در دست نیست و اگر هم هست بر اساس قرینه و اماره های تخمینی متزلزل است که استعداد و قابلیت اثباتی ندارد.
اولین قومی که به سرزمین دزفول آمده اند؛ عیلامی ها بوده اند که بیش از پنج هزار سال پیش به این منطقه آمده و تقریبا” قدری پائین تر از بقعه علی مالک فعلی ؛ شهر دزفول را با نام آوان بنا کرده اند که البته از اصلیت عیلامی ها اطلاعی در دست نداریم ؛ بعد از عیلامی ها در سال ۷۴۰ قبل از میلاد ؛ آشوریها در این سر زمین ساکن شدند.
پس از آشوریها ۷۰۰ سال قبل از میلاد ؛ هخامنشیان آریائی تبار یا به عبارتی آتشائیان که از اهالی ایذه خوزستان بودند در دزفول سکونت داشته اند ؛ حدود ۶۰۰ و اندی قبل از میلاد بحت النصر تعدادی یهودی از بیت المقدس به ایران آورد که در همه جای ایران من جمله دزفول ساکن شدند.
شاپور اول ساسانی در سال ۲۶۰بعد از میلاد؛ ده هزار اسیر رومی را به دزفول آورد و بوسیله آن پل باستانی دزفول و پل شادروان شوشتر و شهر جندی شاپور و چند بنای دیگر را ساخت که از آن اسرا هم کم و بیش در دزفول ماندند.
در سال ۱۷ هجری قمری ؛ اعراب مسلمان به ایران هجوم آورده و در سرزمینهای فتح شده منجمله دزفول سکونت کردند؛ فتنه مغول در سال ۶۵۷ هجری قمری هم عده زیادی از چنگیزیان و اتباعش را ساکن دزفول کرد؛ تیموریان هم در سال ۷۹۶ بر مهاجرین قبلی افزوده شدند؛ علاوه بر اینها تعداد زیادی از سادات و سایر قومیت ها از نقاط مختلف ایران به این شهر نقل مکان کرده و ساکن شدند.
مردم دزفول و به طور کلی خوزستان ؛ آمیزه ای از گروه های نزادی و قومی مختلف هستند که از چند هزار سال قبل تا کنون در این منطقه رفت و آمد و یا سکنی داشته اند؛ در دوره قبل از اسلام عیلمی ها ؛ خوزی ها (کوسی ها)؛ یونانیان ؛ پارتیان؛ پارسیان ؛ رومی ها ؛ سریانی ها ؛ اعراب و در دوره اسلامی ؛ ترکها ؛ مغول ها ؛ گرجی ها و لرها از این گروههای قومی بودند.
در دزفول خانوده هائی هستند که اصلا” از ترکان افشار و مقدم مراغه و شاملو به شمار می روند ؛ گروهی نیز هستند که تبار مغولی یا گرجی دارند ؛ بسیاری از این خانواده ها از اصل خود آگاهند و بعضا” اسامی اجداد خود را می دانند؛ این گروه ها با گذشت قرنها همزیستی با یکدیگر و بومیان دزفول و رسم ازدواج برون گروهی در آنها با هم آمیخته و زبان و رفتار و آداب و اخلاقی کم وبیش یکسان یافته اند ؛ بنا بر موقعیت جغرافیائی دزفول که در سکونتگاهی ایلات و عشایر لر و عرب قرار داشته ؛ و رفت و آمد ها و تماس ها در فرهنگ و زبان مردم دزفول کم و بیش اثراتی گذاشته است.
در زیر به بعضی از گروهای قومی ساکن در دزفول اشاره می شود :
الف – لرها : از میان لرها ؛ مردم ایلات لرستان و بختیاری با دزفولیان مراوده بیشتر داشته اند.
جلگه دزفول در آخرین حد غربی قشلاقی بختیاری ها و همسایه دیوار به دیوار لرستان است . لرهای لرستان از تیره های گوناگون تشکیل شده اند که از آن تیره ها ؛ قلاوند ؛ پاپی ؛ دیریکوند و سگوند بیشتر با دزفولی ها تماس داشته اند ؛ بنا بر نوشته داعی دزفولی امیر تیمور گورکان هنگام ورود به دزفول تعدادی اسیر از الوار همراه خود آورد که قصد قتل عام آنها را داشت ؛ ولی با شفاعت سید سلطان علی رودبند از این کار صرفنظر کرد و آنها در شمال دزفول اسکان داد. اعقاب آنها که به نام سیاهپوشان معروفند هنوز در همانجا در محله ای به همین نام اقامت دارند.
لرهای رشنو: تا حدود سی سال قبل ؛ لرهائی در جنوب غربی محله قلعه و حد فاصل آن با محله صحرابدر مغربی زندگی می کردند که به لر رشنو معروف بودند .
از دیگر لرها که در زمان قاجار از لرستان به دزفول آمدند ؛ ساکی ها کرناسی و میرعالی خانی وایل چگنی و بختیاری های چهر لنگ و هفت لنگ که بیشتر در اطراف دزفول مانند جاته ؛ شوهان و بنوارناظر و شهرک مدرس و سردشت و در محله رودبند و مصلای نماز جمعه (که قبلا” به مقوم معروف بود) سکونت دارند.
ب – اعراب
ورود اعراب به خوزستان به قرون بیش از اسلام باز می گردد.
پس از فتح خوزستان توسط قوای اسلام بیشتر قبایل عرب در جلگه های جنوبی خوزستان سکنی گزیدند و منطقه نفوذی آنان بیشتر تا اهواز بود. تنها عده ای از اعراب به دهات جنوب دزفول و شوشتر آمدند و اقامت گزیدند که می توان از طایفه های چنانه ؛ و آل کثیر که در شهرکهای سید نور؛ شنگرعلیا ؛ و شنگر سفلی و شهرک مطهری سکونت دارند نام برد.
بعضی از اعراب نیز بعدها از بین النهرین یا نواحی دیگر به دزفول آمدنده اند و با جامعه دزفول در آمیختند ؛ از این گروه می توان به خانواده های زیر اشاره کرد.
1-خاندان بزرگ و معظم مجدی که به قرار مسموع از عراق آمده اند.
2-خانواده ابوالحلاج که مشهور است از عراق آمده اند.
3-خاندان عاملی که از اعقاب شیخ بهاءالدین عاملی فقیه ؛ شاعر ؛ عارف و ریاضی دان بزرگ معاصر شاه عباس اول صفوی هستندکه از جبل عامل لبنان به دزفول آمدند .
4-خاندان انصاری که از اعقاب جابربن عبداله انصاری ؛ صحابی رسول اکرم (ص) هستند.
5-سادات آقامیر که از اعقاب سید محمد امینا و از اهالی اصفهان هستند.
6-سادات اشرفی که در اوایل قاجار از نجف به دزفول آمدند .
7-سادات جزایری که از نوادگان آیت الله سید نعمت الله جزایری که در دوره صفویه از بین النهرین به دزفول وشوشتر آمدند.
8-سادات داعی ؛ منسوب به سیدسلطانعلی رودبندند که در زمان ورود امیر تیمور به دزفول ؛ در این شهر اقامت نمودند.
9-سادات رضوی ؛ اهل کاشان هستند که نام خانوادگی رضوی و فصیح را دارند.
10-سادات قاضی ؛ پیش از حکومت سلسله صفویه در دزفول سکونت داشته اند.
11-سادات گوشه که از نوادگان سیدکمال الدین ولی هستد که با هفده واسطه به حضرت امام موسی کاظم (ع) میرسد و از حله و کوفه عراق به دزفول مهاجرت کردند.
12-سادات رجبی (برسی ) از شیعیان خالص علی (ع) بودند ؛ از اهالی برس که یکی از آبادی های حله عراق حوالی بصره است به دزفول آمده و در محله کت کتان ساکن گردیده و معروف به سادات ملا رجبی هستند.
ب -ترکها :
خاندان های مقدم ؛ بیگدلی ؛ صالح پور و افشار ساکن در دزفول اصلا” ترک هستند.این خاندان که در زمان قاجار در دزفول و شوشتر به کار استیفا و کارگزاری دولت اشتغال داشتند ؛ نام خانوادگی مستوفی و گروهی دیگر عماد و مقدم را اختیار نمودند .خانواده ملکی هم حسب اظهار خودشان از اعقاب خواجه ملک تبریزی هستند که در دزفول سکونت یافته اند.
ایل بیگدلی از شاخه های ترکان آغوز بودند که در زمان سلطان محمود غزنوی به ایران آمدند . در دوران صفوی از جمله مریدان خاندان صفوی شدند و نام شاملو و بیگدلی شاملو نامیده شدند . در همان موقع دسته هایی از آنها به شاهسون ها پیوستند ؛ جد اعلای خاندان بیگدلی ؛ در دوره صفوی به دزفول آمد ؛ ابتدا شغل سپاهی داشت بعد وصلتی با خاندان عاملی ( شیخ الاسلام ) نموده و در زی روحانیون در آمد .
خاندان صالحپور که در محله قلعه سکنی دارند از بازماندگان عباسقلی بیگدلی حاکم دزفول و شوشتر در زمان نادر شاه هستند .
خوانین صحرابدر مغربی که بعضا” نام خانوادگی هلاکوئی و چنگیزی را اختیار کرده اند ؛ خود را از اولاد هلاکو و چنگیز می دانند .
افشارها : حوالی سال ۵۵۱ هجری قمری به هنگام سلطنت ملکشاه سلجوقی یکی از حکام ایل افشار به نام شومله که از دشت قیچاق بود ؛ بر خوزستان استیلا یافت و علی رغم دوام اندک حکومتش ؛ راه ورود ایل افشار به منطقه خوزستان باز شد و عده ای از آنها به دزفول و شوشتر ساکن شدند .
ت – گرجی ها:
در زمان صفوی خانواده ای به سرپرستی آبینه خان گرجی به دزفول آمد و در آن سکنی گزید ؛ خانواده رشیدیان که زمانی در محله حیدرخانه دزفول ؛ ریاست داشته اند خود را از بازماندگان او می دانند.
از حاج صوفی فرزند پرویز ( نوه آبینه خان گرجستانی ) آثاری در دزفول بجا مانده که برخی از آنها ؛ هنوز وجود دارند ؛ مانند مسجد حاج صوفی و کل حج صوفی .
از حکام و کلانتران سابق گماشته شده از ناحیه دولت در دزفول هم خانواده هائی باز مانده که در دزفول ساکن و اهلیت دزفولی پیدا کرده اند ؛ من جمله بیجن خان نواده واخشتوخان که در سالهای ۱۱۲۴تا ۱۱۲۶ هجری قمری حاکم منطقه بود و در زمان وی مسجد لب خندق بنا گردید؛ بازماندگانی از او در دزفول سکونت دارند که نام خانوادگی بیجن زاده دارند.
از خواجه خیرالله معروف به حج خیلا که از کلانتران دوران نادری بود نیز نوادگانی باقی مانده که احتمالا” خانواده های فعلی خیلا و خیلا پور و غیره ؛ منسوب به آنها می باشند .
در دزفول خانواده هایی هستند که از نقاط دیگر خوزستان به دزفول آمده و مانده اند ؛ مانند: خانواده های دورقی و بزی که از بندر قدیمی دورق که نزدیک شادگان بوده است به دزفول آمده اند .
در دزفول خانواده هایی با نام خانوادگی حاجی شاه وجود دارد که بنظر می رسد از نوادگان حاجی شاه فرزند یوسف شاه باشند که از آخرین اتابکان یزد بوده است و از سال ۶۹۰تا ۷۱۸ هجری قمری حکومت کرده و موطن اصلی آنان یزد بوده است.
و اما در مورد خانواده دیگری با نام شارون ؛ یا شارونی ؛ به نحوی که اعلام المنجد بر می آید ؛ در جائی شارون را شهری در فلسطین بین (( قیصریه )) و (( یا فا )) و در جای دیگر آن را ناحیه ای در کشور اردن نوشته است که یحتمل اجداد این خانواده از آن مناطق آمده اند.
ث – صبی ها
این گروه در قرن نهم هجری از شهر تیب که در کنار شعبه ای از رود کرخه در مرز ایران و عراق قرار داشت به نواحی دزفول و شوشتر آمده و در دزفول در محلی پایین تر از بقعه علی مالک ؛ در کنار رودخانه اسکان یافتند؛ که معروفیت دره صابیان و رود صابیان و سرمیدان صابیان ؛ که محل کار و کسب آنها نتیجه حضور آنان در این مناطق است ؛ تعدادی از این صبی ها در دزفول مسلمان شده و با دزفولیها آمیزش پیدا کردند و مسجدی نیز در دزفول بنا کردند بنام مسجد صابیان معروف است . نهایت حضور صابیان ؛ اواخر حکومت قاجاریه بود که دزفول را به طرف نواحی جنوبی خوزستان ترک کردند.
با تشکر از کلیه عزیزان که این مطلب را مطالعه کردند . و با عرض معذرت از طولانی شدن مطلب و بعلت اینکه می خواستم که مطلب بخوبی برای عزیزان مطرح گردد مجبور به عنوان همه آن در یک قسمت نمودم .
امیدوارم که مورد توجه خواننندگان محترم قرار گرفته باشد.
نزاد و اصلیت دزفولی ها چیست ؟
سرزمین دزفول به سبب شرایط خاص جغرافیائی و حاصلخیزی اراضی و داشتن منابع فراوان آبی و سایر عوامل طبیعی مساعد؛ همواره بستر مناسبی برای مهاجرتها و اسکان و ماندگاری اقوام مختلفی بوده است که در این سرزمین اهلیت یافته و متشکل شده اند. از نزاد دزفولی ها ؛ تا قبل از پیدایش خط اطلاعی در […]
بسیار خوشحال شدم ازینکه این مطلب را خواندم… همیشه دوست داشتم راجع به اصالتم بیشتر بدونم.. ممنونم اگر میشه لطفا تکمیل ترش کنید.. بعضی از فامیلی ها نیست . مثلا من فایمیلی پدر بزرگمو خودمم نمیتونم به اینایی که نوشتید نسبت بدم..
اگر در این زمینه مطلبی نوشتید یا پاسخی داشتید اگر به ایمیلم اطلاع رسانی کنید ممنون میشم.
ستاره عزیز ممنون از حسن توجهتان
اگر خودتان را کامل معرفی کنید شایدبتوان در حد اطلاعاتی که دارم شما را در این زمینه کمک کنم.
سلام
ممنون از مطلبتون
ببخشید فامیلی من قمشی بزرگ هست اگه میتونید میشه اطلاعاتی از اجداد و نژاد ما ب دست بیارید ممنون و تشکر
با سلام قمش و قمشی و قمش بزرگ اصالتاً بختیاری هستند
جناب قمشی سه مقاله در سایت دزان ان خواندم که بسیار جالب وتحقیقی بودند ونویسنده این مقالات زحمت زیادی برای جمع آوری این مقالات کشیده بودوموضوع این مقالات در مورد قنات هاوقمش های دزفول بود من فکر میکنم موضوع این تحقیق بی مناسبت با فامیل این بزرگوار نیست شما می توانید از این محقق کمک بگیرید وبه جواب خود دست پیدا نمایید موفق باشید
نام فامیلی اینجانب امیرمعزی واصلیتی دزفولی داریم. لطفا اگر اطلاع دقیقتری از اصل و نسب فامیل ما دارید بفرمایید چون در مطالب و خانواده های نامبرده در متنتان ندیدم. با سپاس فراوان
!عزیزم از اجداد و فامیل امین زاده اطلاع داری
سلام من از سادات کلکچی هستم میخواستم بدونم شما میتونید منو راهنمایی کنید که ما از چه قومیتی هستیم .
ممنون از سایت خوبتون
تشکر از شما
سلام
می خواستم خان های دزفول نام و فامیلیشون رو بدون حدود ۷۰ سال قبل و ۸۰ سال قبل میخوام نام هاشونو بدونم اگه می شه به ایمیلم بفرستید
سلام به ایمیل من پیام بدهید [email protected]
با تشکر از مطلب بسیار جالبتون البته من اهل دزفول نیستم. عرب زبان هستم از این سایت ایده های خوبی بدست آوردم. با تشکر
خیلی ممنون از مطب بسیار عالی تون.از بقیه محله های قدیمی دزفول نظیر مسجد وکتکتان مطلب بنویسید با تشکر
درود به شرفت
لطفاً راجع به محله کتکتان هم مطلب بگذارید.
با تشکر
با سلام من هیچگونه اطلاعی از خانواده و نسبم که در دزفول زندگی میکردن ندارم خودم هم در دزفول زندگی نمیکنم فقط در این حد میدون که پدربزرگم شیخ علی و برادرانش شیخ حسن و شیخ محمد نام داشته اند و احتمالا در محله چیتا آقامیر زندگی میکرده اند و برادر بزرگشان که شیخ حسن بوده در یکی از مساجد دزفول به عنوان چایی ریز بوده است لطفا مراراهنمایی کنید چگونه میتوانمدر خصوص خانواده ام اطلاعاتبیشتری بدست آورم
من فامیلم آیینه بند هست اطلاعاتی در موردش ننوشتید..دوس داشتم بدونم ازچه قومی هستیم
سلام تا اونجایی که حقیر اطلاع دارم آیینه بندها از طبقات اجتماعی آغون (آقاوات) در دزفول هستند . اطلاعات بیشتر درباره انساب شما و توضیحاتی درباره طبقات اجتماعی آغون : [email protected]
ممنون میشم منو هم راهنمایی کنید ، فامیلیم گل هستش و از پدربزرگم شنیدم بیش از ۲۵۰ساله ک شوشتر زندگی میکنن . اگر در مورد این فامیلی اطلاعاتی هست ممنون میشم .
سلام وخسته نباشید.پدرم مارسولی است ماد!رم فامیلش تیموراست وازطرف مادرش انصاری است دراین موارد آیا اطلاعاتی دارید. ازلطف شما متشکر
سلام,شبنم جان شمادرست نمیگیدحرف شماصحیح نیست
سلام فامیل مادرتون انصاریه؟!پسوند یا پیشوندی دارد؟یا انصاری خالیه؟ !منم از خاندان انصاری هستم
دوستان عزیزی که می خواهند اطلاعاتی در مورد اجداد خود بدست آورند می توانند به کتب نسب شناسی علما مانند مرحوم قاضی دزفولی ویا مرحوم مرعشی نجفی مراجعه نمایند کتاب دوم را از کتابخانه این بزرگوار در کتابخانه اش در قم می توانید رویت نمایید
سلام..
آیا سیاهپوشان دزفول لر بختیاری اند یا لرستانی…
سیاهپوشان دزفول اصالتا لربختیاری و از ایلات چهارلنگ هستن.
سلام میشود منبع خود را ذکر کنید فامیل بنده بیجن زاده هست این مطلب را قبلا در کتابی خوانده ام اگر نام کتاب را ذکر کنید ممنوم میشوم
میخواستم ببینم دست پاک اصالتا کجای خوزستان میشه ؟
آیا سیاهپوشان اسم طایفه هم هست، یا فقط نام محله است؟؟
سلام لطفا منابعی ک استفاده کردین واسم ایمیل کنید
سلام من فامیلم حقیقی هست و اهل دزفولم میخاستم بدونم اطلاعی در مورد این فامیلی و اصل و نصبش دارید با تشکر
واقعا دورود بر شما . با هیچ زبانی نمیشه از زحمات شما تشکر کرد خانوداه ما چند سالی هست که از دزفول رفته ایم ودر شهری که ساکن هستیم با نشون دادن این صفحه به دوستانم در اینجا به شهر و اجداد خودم افتخار کردم با تشکر
با سلام خاندان رشیدیان در دزفول از اعقاب آبینه گرجی هستند . اطلاعات بیشتر [email protected]
با سلام
مطلب بسیار خوب و عالی بود و بسیار لذت بردم منم مثل دوستان میخواستم بدونم از کجا میشه ریشه و اصالت بعضی از فامیل های دزفول رو پیدا کرد فامیل قدیم جد من شالباف بوده اگر اطلاعاتی در دست دارید ممنون میشم کمکم کنید و به ایمیلم بفرستید
با تشکر
سلام
حسن موحدیان هستم دانشجوی ارشد معماری
اصالت دزفولی دارم
فامیل اجدادیم (عمله زاده) یعنی کارگر
اجداد پدریم معمار و نانوا بودن در محدوده منطقه قلعه پشت بازار
.
اسامی که در مطالب بالا بردید اکثرا غیر دزفولی هایی هستند که به این شهر آمده اند
.
تاثیر اقوام مختلف بر زبان دزفولی:
اولین و کهن ترین گویش مردم دزفول ٬ زبان عیلامی بوده و بعد از عیلامی ها هخامنشیان در خوزستان مستقر گردیدند.داریوش اول تعدادی از اسرای یونانی را در شمال خوزستان ٬حوالی دزفول و اندیمشک سکونت داده بود که این اسرای یونانی نیز تاثیر زیادی در زبان دزفول و اطراف آن گذاشتند و زبان اولیه دزفولی ترکیبی شد از زبان عیلامی٬آریایی ٬ پارسی و یونانی.
از طرفی وجود دانشگاه جندی شاپور در شاه آباد سابق دزفول (که یکی از بزرگترین مراکز علمی جهان در آن روزگار و محل تجمع دانشمندان رومی٬هندی٬ سریانی و ایرانی بود) باعث شد تغییراتی در زبان دزفولی ایجاد شود.
از آنجا که اقوام همجوار در یکدیگر تاثیر متقابل دارند زبان دزفول هم تحت تاثیر همسایگی با اقوام لر و عرب تغییراتی یافته است و بغیر از لرها و اعراب ٬ صبٌی ها که بعد از قتل پیغمبرشان حضرت یحیٰ از فلسطین مهاجرت کرده و کم کم به ایران و خوزستان آمدند تاثیر زیادی در زبان دزفولی گذاشتند.هم اکنون هم برخی از صبٌی ها در اهواز و خرمشهر و هویزه زندگی میکنند.
لرها در شمال دزفول در محلی که از کوههای زاگرس منشعب میشود استقرار یافتند ٬این لرها موسوم به لرهای لکی هستند و از تیره های قلاوند ٬پاپی٬دیرکوند و سگوند و غیره هستند که بیشتر از سایر لرهای منطقه با دزفولیها تماس و رفت و آمد داشته اند.اقوام دیگر لر که از لرستان به دزفول آمده اند ٬رشنوها٬ساکی ها٬کرناسیها و طایفه ی میر عالی خانی هستند ولی بیشترین معاشرت را طوایف چهارلنگ و هفت لنگ با مردم دزفول پیداکرده اند.
واما طایفه های عرب که در اطراف دزفول سکونت پیداکرده و زبان مردم دزفول را تحت تاثیر قرار داده اند عبارتند از طایفه های چنانه و آل کثیر که در نقاط مختلف اطراف دزفلول سکونت دارند.
البته هجوم قوای متفقین در جنگ جهانی اول و دوم که قسمتهایی از خاک کشورمان و بالاخص مناطق جنوبی را تحت سیطره خود قرار داده بودند هم تاثیر بسزایی در تداخل زبان آنها در زبان ما بجا گذاشت و استعمال اصطلاحات انگلیسی٬فرانسوی٬آلمانی و هندی در مکالمات روزمره ما موید این مطلب است و من درتحقیقی حدود یک هزار واژه دزفولی پیدا کرده ام که از زبان انگلبسی وارد زبان ما شده اند.
در نهایت میتوان گفت زبان مردم دزفول٬ لهجه ای از زبان فارسی دری است که به سبب تداخل زبانهای دیگر ٬آمیزه ای از زبانهای مختلف گردیده که حضور واژه های پارسی میانه (پهلوی) در آن کمرنگ شده است.
احسنت عالی بود، منم در این باره تحقیق زیاد کردم و طبق خیلی از مستندات دزفولی ها مانند سایر لرها از مردمان تمدن عیلام هستند، وبه همین جهت گویششون بسیار نزدیک به خرم آبادی هستش و پوششون در گذشته مشابه لک های لرستان است، درواقع دزفولی های اصیل فارغ از اعراب اطراف شهر از لرهای لرستان هستند
سلام,دزفولی هارومی بودن واصلاایرانی نیستن ودرحمله اعراب ویران شدند
احسنت بر شما. واقعا کامل بود.
با سلام و عرض تشکر از این مطلب مفید؛
لطفا در صورت صلاحدید این مورد هم به متن اضافه شود.
خاندان علامه که از اعقاب حسن بن یوسف بن مطهّر حلّی (علامه حلی) ، فقیه نامدار در قرن هشتم هجری هستند که مشهور است از حله عراق به دزفول آمدند و اکنون در دزفول، شوش، اهواز و تهران سکونت دارند.
با سلام چه خوب بود تعصب رو با تاریخ قاطی نکنیم آوان یک تمدن بزرگ بزرگ عیلامی بوده و دزفول با قدمت ساسانی اصلا در آن زمان وجود نداشته اگر شهرهای امروز هر کدوم بخوان بافت های تاریخی که در مرزبندی های تاریخ معاصر جز شهرستانشون شده رو به تاریخ خود وصل کنن که قدمت همه شهرها میشه پیش از تاریخ!!! ضمن اینکه آوان از سمت کرخه تا نزدیکی مسجد سلیمان بوده و کمترین مرز رو با دزفول دارد با هیاهوهای نژادپرستانه نمیشه قدمت پیدا کرد.
قاری قرآن ها کجایی بودند????
سلام
ممنون از مطالبتون
در مورد خاندان سعادت اطلاعاتی دارید ؟
سلام من خانواده پدریم ترابی (نقی ترابی) خواستم ببینم از کدوم قومیت می شیم؟
خاندان بزرگ ترابی جزو خوانین چهارلنگ بوده اند که حدود ۵۰۰ سال پیش از سمت الیگودرز به دزفول آمده و در محله قلعه و سرمیدان بزرگ ( حیدر خانه) ساکن بوده اند.
با سلام و تشکر از مطالبتون
آیا شما از خانواده عصاره هم اطلاعاتی دارید؟
سلام
شادروان استاد حاج « محمد حسن عرب» بنیانگذار« موسسه دزفول شنـــــاســـــی » و ، دایی شهید محمد مشعل و شهید مجید آینه بند هستند.
وی در تاسوعای ۱۳۹۵ دارفانی را وداع گفتند و در بن جعقر دزفول به خاک سپرده شدند.
۱۵ کتاب چاپ شده و ۴ کتاب زیر چاپ و تعداد زیادی مقالات از وی به یادگار مانده است-
برای دیدن اطلاعات بیشتر روی لینک زیر– کلیک بفرمایید=
http://majid.aynehband.ir/?cat=46
سلام
میشه بگید فامیلهای عمله زاده.عباسی.عبوسی
از جه قومی هستند
سپاسگذارم
اینها سالهای سال است در دزفول هستند و اصالت دزفولی دارن
با سلام ممنون از مقاله جالبی که نوشتید ولی ناقص هستش چرا اینکه یکی از بزرگترین و قدرتمند ترین خانواده ها و سادات دزفول را ننوشتید که از زمان تیموریان در دزفول اقامت دارند و آرامگاه جدشان هم در منطقه صحرابدر مشرقی بدست خود امیر تیمور بنا شده بله سادات معظم شاهرکن الدین رو خدمتتان عرض میکنم بزرگوار آیا این حذف کردن عمدی هستش ؟ شما با مقاله ای که نوشته اید نمیتوانید قسمت بزرگی از تاریخ دزفول رو تغییر بدید چون بقعه متبرکه امام زاده شاهرکن الدین ولی نگین سر سبز دزفول واقع در وسط شهر فلکه ساعت هستش لطفا پاسخگو باشید
سلام خواستن درباره خاندان طحان زاده اطلاعاتی به من بدید با تشکر
با سلام ممنون از اطلاعاتتون من مسلم بیگدلی از رامهرمز هستم که بیگدلیهای دزفول با رامهرمز همگی از یک تیره میباشند که طی کوچ های گذشته از هم فاصله گرفتند
سلام خسته نباشید در میان فامیلهایی که نوشته اید فامیل صابونی وجود ندارد لطفا درمورد این فامیل توضیح دهید یک یادآوری : بعضی فامیلها مشترک است مثلا امین زاده اهل شوشتر داریم و امین زاده اهل دزفول با تشکر موفق باشید خدانگهدار التماس دعا
با سلام خسته نباشید
خواستم بپرسم فامیلی حقیقت از چه طایفه ای هستند پدرم دزفولی هستند
سلام به بخشید خانواده فتحی از کدام طایفه ریشه گرفته است.با تشکر
سلام آقای دکتر در شرایط کرونایی فرصت خوبی است تا دوستان و آشنایان بهتر همدیگر را بشناسند. اگر خاتواده هایی که شجره نامه دارند در این سایت به اشتراک بگذارند زودتر آشنایی ها اتفاق می افتد.
سلام و عرض ادب و احترام
لطف فرمایید منبع این خبر که خانواده ابوالحلاج مشهور است از عراق آمده اند چیست؟
اطلاعات موثقی در دست است که خلاف آن را نشان می دهد. لطف فرمایید این خبر را از سایت ارزشمندتان حذف فرمایید.
فامیل حلاج اصالتا هال منطقه بیضا فارس که به شیرازی های دزفول معروفند که ابتدا در شوشتر ساکن میشوند ابتدا پیرو فرقه سیا جامگان (سیاه پوشان) که به باطنی معروف بودند که منصور حلاج یکی از انها بود که به علت قرمطی بودن به دار اویزش کردند
حلاج ها از عراق نیامدند بلکه فرقه از عراق امد در خوزستان فرقه پیروان زیادی پیدا کرد که موسس این فرقه ابو مسلم خراسانی بود معروف به سیاه جامگان ،این فرقه برای خون خواهی بود بعد ها قرمطی بوجود امدند که سیاه پوش بودند در ضمن در دزفولی از قومیتهایی بودند که از طرف پادشاهن ترک در دزفول صاحب منصب و منزلت بودند فامیل های بیگدلی ،مقدم ،افشار …
سلام و عرض ادب و احترام
فامیلی من علی نژاد داویدی بوده و در دزفول فعلا سکونت ندارم.
خدمتتان درخواست دارم در خصوص فامیلی و محله اطراف پل قدیم(علی مالک) اطلاع بدین . متشکرم