چند وقتی است که در سایت های مختلف و در سایت خودمان مطالبی در موردبیماری ام اس به چشم می خورد لذا  لازم است اطلاعاتی در این مورد داشته باشیم.

بیماری ام اس:این بیماری مخخف کلمه مولتیپل اسکلروزیس است وبیماری مزمنی است که علایم ان کم کم ظاهر می شوند.بیماری خود ایمن است یعنی سیستم ایمنی بدن بر علیه خود بدن وارد عمل می شود.علایم بیماری:اشکالات بینایی به صورت دوبینی -تاری دید-سرگیجه-ضعف اندام ها-اختلالات ادراری و حرکتی بویژه در راه رفتن می باشد.لازم به ذکر است که هر فردی که این علایم را داشت دلیل بربیماری ام اس  نمی باشد وجهت تشخیص دقیق بیماری فرد باید به متخصص مغز واعصاب مراجعه کند و پزشک با انجام ازمایشات مختلف -ام ار ای و مایع مغزی نخاعی  تشخیص قطعی را بدهد.

شیوع بیماری:درجهان حدود ۵٫۲ میلیون نفر و در کشور ما حدود ۵۰-۶۰ هزار نفر مبتلا هستند.
علل ایجاد بیماری:هر چند علت اصلی بیماری واکنش خود ایمنی بدن است ولی کمبود ویتامین D را نیز از علل این بیماری ذکر کر ده اند.اخیرا”تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی اهواز در مورد نقش ژنتیک در ایجاد این بیماری توسط خانم دکتر مجدی نسب صورت گرفته است.
این بیماری مسری نیست.
درمان بیماری:درمان این بیماری قطعی نیست و هدف کنترل بیماری است یعنی از سرعت بیماری جلوگیری میشود .بیماران ام اس باید تا اخر عمر داروهایشان را مصرف کنند.
داروهایی که جهت درمان این بیماری مصرف میشوند عبارتند از:بتافرون-سینووکس-ریبیف-
اخیرا” گزارشاتی مبنی بر اینکه استرس در ایجاد این بیماری موثر است در ج شده است.