موضوعی که میخواهم به آن وارد شوم سالهاست مرا رنج می دهد حتی یکبار این موضوع را با یکی از بزرگان شهر در میان نهادم ولی ایشان جواب قانع کننده ای به من ندادند یا بهتر بگویم از بیانات ایشان قانع نشدم تصمیم گرفتم این موضوع را رسانه ای نمایم شاید به یاری خدا با یاری شما خوانندگان فهیم بتوانیم این مسئله را به بهترین شکل ممکن در سالهای آینده حل نماییم البته به نکته ای اشاره نمایم وسپس وارد بحث شوم از آنجا که ممکن است بیانات من در مورد این موضوع که تا کنون هیچ شخصی آنرا رسانه ای نکرده است ومی توانم بگویم یک موضوع خاص در شهرمان میباشد مورد عنایت بعضی از خوانندگان محترم قرار نگیرد وموجب رنجش آنان گردد پیشاپیش عذر خواهی نموده واز این افراد خاضعانه تقاضا دارم با ادله واستدلال این جانب وسایر خوانندگان سایت را یاری نمایند
از بچگی در خانواده ای بزرگ شدم که به طور شدیدی پایبند مسائل مذهبی بودند روضه خوانی مردانه دهه اول محرم در خانه پدری و مراسم ایام فاطمیه واطعام مدعوین وروضه خوانی زنانه دهه دوم محرم در خانه پدری از این قبیل مراسمات بودند که به یاری خدا تا کنون مستمر باقی مانده است درآنزمان یادم است که در طول یک ساعت روضه خوانی چندین واعظ که تعدادآنها از شش نفر کمتر نبود روضه می خواندند واین طریق روضه خوانی به همین شیوه سنتی تا کنون در این شهر پا بر جای مانده است وهیچ گونه تغییری ننموده است هدف من از نوشتن این مقاله بهتر شدن این گونه مراسمات می باشد
برای جمع نمودن ۷۰۰ نفر زیر یک سقف در سال گدشته جهت گردهمایی خاندان مجدی نزدیک دو ماه وقت صرف نمودیم حال شما یک گرد همایی چند صد نفره را تجسم نمایید که بدون هیچ برنامه ریزی وبدون هیچ دعوتی در یک مکان گرد هم جمع گردند این نوع گرد همایی ها فقط مختص امام حسین(ع) است که به عینه مشاهده نموده اید افراد بازاری فرهنگی اداری داراو ندار و….همگی دور هم جمع می شوند ودر مجالس روضه خوانی ابا عبداالله شرکت می نمایند وتنها مجلسی است که فرقی بین افراد در آن نیست ولی ما چه استفاده ای از این همه افراد با این پتانسیل بالا می نماییم برای جواب دادن به این سوال ابتدا به گفتن موضوعی بپردازم در شهر دزفول (مبنای سخنان من شهر دزفول است)از ابتدای ماه محرم تا انتهای ماه صفر روزانه صدها روضه در سطح شهر برگزار می گردد ودر هر یک از این مجالس چندین واعظ ومداح سخن می گویندوزمان هر روضه یک ساعت می باشداگر شما خواننده محترم جزءکسانی هستید که به این گونه روضه خوانی هاتشریف می برید متوجه شده اید که تمامی مطالب واعظین باستثنای چند نفر تکراری وکسل کننده است وگاه یک مطلب را چندین بار در روز در مجالس بعدی تکرار می نمایندبه نظر این بنده حقیر می توان از این تجمعات بی نظیر بالاترین دستاورد ها را اتخاذ نماییم مطلب مستند زیر موید این موضوع می باشد
در مجالس فاتحه خوانی ها وعزاداری امام حسین تاسال ۱۳۵۵کشیدن قلیان واستعمال دخانیات یکی از اصلی ترین وسایل پذیرایی از مردم بود وگاه دیده می شد که صد ها نفر باهم زیر یک سقف به کشیدن قلیان وسیگار مشغول بودند دود حاصل از تدخین آنان فضا را به شدت مسموم می نمود وجالب اینکه هیچ کسی معترض این کار بسیار زشت وکریه نبود وآنرا احترام به امام حسین قلمداد می کردند!!تا آنکه زنده یاد حجت الاسلام الیاسی در مجلس فاتحه خوانی شخصی که نام او را به یاد ندارم به شدت به این عمل زشت اعتراض نمود وخوشبختانه خواسته ایشان با استقبال گرم مردم دزفول روبرو گردیدوبعد از چندی به طور کلی مصرف مواد دخانی در این گونه مجالس به تاریخ پیوست حال بایستی الیاسی هایی پیدا شوند تا بتوانند پای جای پایش بگذارند ومسائل غلطی را که به نام دین در جسم وروح مردم جا خوش کرده اند بزدایند به مطالب زیر توجه نمایید
۱-تعداد بیشمار مجالس روضه خوانی که گاه یک نفر در طول روز بیش از ۲۰ روضه می رود!
۲-مطالب تکراری واعظین در مجالس وانتساب روایات وداستانهای بسیار سخیف به ائمه معصومین که به نظر بنده اهانت به این بزرگواران میباشد
۳- توهین نموددن به همسر پیغمبر وسه خلیفه اول در منابر که برخلاف شعارهای وحدت شیعه وسنی است و هیچ ریطی به عزاداری امام حسین ندارد
۴-مداحی بعضی ازاقایان که متاسفانه برای بد ست آوردن وجهی برای گذران زندگی از هر ابزاری برای در آوردن اشک مردم استفاده می نمایند وسواد آنان در حد سواد شاگردان دبستانی هم نمی باشدو منبر مقدس امام حسین را به سخره گرفته اند
با توجه به مطالب فوق بنده برای برپایی هر چه با شکوه تر این گونه مراسمات واستفاده معنوی از این قبیل مراسمات پیشنهاداتی مطرح می نمایم واز بزرگوارانی که این مطلب را رویت نموده اند کمک ویاری می طلبم شاید که این ایده مثمر ثمر واقع گردد ومجالس روضه خوانی شهرمان به بهترین نحو ممکن برگزار گردند
۱-تعداد روضه های شهر مان را متمرکز نماییم بدین صورت که با یک سازماندهی از قبل تعیین شده تعداد تمامی روضه هایی را که در سطح شهر برگزار می گردند در چند مسجد یا حسینیه در این شصت شب اجرا نماییم ودر هر مجلس از یک سخنران حاذق که به علوم قرآنی احاطه کامل داشته باشد ویک مداح عالیقدر بهره ببریم با این کار به جای بیست روضه که هیچ ثمری چه از نظر علمی وچه از نظر معنوی برای ما ندارد به یک روضه خواهیم رفت که هم بار علمی وهم بار معنوی برای ما به ارمغان می آورد
۲-با این کار در وقت مردم صرفه جویی می شود ومردم با آسودگی کامل می توانند در این جلسات معنوی وقرآنی شرکت نمایند
۳-سخنرانان محترم علاوه بر روضه خوانی به بیان بدعت هایی که در این چند سال در این شهر پدید آمده اند بپردازند وراه حلهای مناسبی با مشورت بزرگان شهر ارائه نمایند(که این خود بحث جدا گانه ای است)
۴-زمینه را با پرپایی این مراسمات طوری استوار نماییم که جوانان محور اصلی این مراسمات باشند در اکثر روضه خوانی های این شهر افراد مسن شرکت می نمایند که میانگین سنی افراد شرکت کننده ۶۵ سال می باشدوکمتر جوانی در این مجالس دیده می شودالبته این حق را به جوانان می دهم که در این مراسمات شرکت ننمایند چون با روح آنان همخوانی ندارد جوانان تشنه یاد گیری علوم قرآنی هستند وتنها چیزی که در مجالس روضه خوانی ما شنیده نمی شود مفاهیم قرآنی است
۵-مدت زمان روضه خوانی را به تناسب سخنران تعیین نماییم
۶-حق الزحمه سخنران ومداح رابه نحوی که شایسته آنها می باشد پرداخت گردد واجحافی در این مورد صورت نگیرد
بااین پیشنهادات دیگر جایی برای واعظین کم سواد وبی سواد باقی نمی ماند ودیگر مجبور نیستند با اجیر کردن یک راننده ویا یک موتور سیکلت تمام وقت روزانه بیش از ۳۰ مجلس را ساپورت نمایند ومجبورند برای ادامه کارشان به مطالعه وتحقیق بپردازندوبر مستمعین عزیز نیز واجب است در مقابل حرفهای غیر اصولی این نوع واعظین اعتراض نموده ونگذارند دین ما از مسیر درست خودش به بیراه برود حق یارتان باد محمد حسن مجدی نسب