وقتی حامد جان بهم گفت  برای داوری مسابقات عکاسی میخواد بره مالزی بهش گفتم من هم باهات میام .بنده خدا تمامی کارها از گرفتن بلیط و ویزا و هتل را خودش انجام داد. اون موقع من استانبول ترکیه بودم که بهم گفت یک هفته دیگه می ریم .از ترکیه که برگشتم ،سه روز بعددر تاریخ دهم مهر ماه نود وسه ساعت ده ونیم شب فرودگاه امام را به مقصد مالزی ترک کردیم .

فرودگاه امام را بدون مطالعات اولیه به صورت ناقص ساخته اند واصلا قابل مقایسه با دیگر فرودگاه ها از جمله فرودگاه کمال آتوتورک ترکیه ویا فرودگاه کوالالامپور نیست وقطره ای است در مقابل دریا راس ساعت تعیین شده تهران رابا یک فروند جت غول پیکر ۷۴۷شرکت هوا پیمایی ایران ایر ترک کردیم .و دقایقی بعد با غذای گرم از ما پذیرایی نمودند بعد از گذشت سه ساعت تقریبا تمامی مسافران به خواب رفته بودند، و من در حال مطالعه بودم ساعت به وقت ایران یک ونیم صبح بود که از سمت چپ هواپیما شاهد دیدن پدیده بسیار جالبی گردیدم خورشید آرام آرام هوا را روشن نمود ودقایقی بعد تمامی مسافرین بیدار شدند وبلافاصله صبحانه برای ما آوردند!یعنی فاصله بین شام وصبحانه حدود سه ساعت بود. بعد از هفت ونیم ساعت پرواز و عبور از کشورهای پاکستان هندوستان واقیانوس هند هواپیمای ما در فرودگاه کوالالامپور به زمین نشست .افق کشور ما با کشور مالزی هفت ونیم ساعت اختلاف دارد.

پس از توقف هواپیما بلافاصله مسافرین که همگی آنها ایرانی بودند قیام نمودند!نمی دانم چرا ایرانیان زمانی که هواپیما به مقصد می رسد این کارعجیب راانجام می دهند، و حدود ۱۰ دقیقه سر پا می مانند .بعد از ترک هواپیما وارد سالن فرودگاه شدیم ،بزرگی و زیبایی و معماری ودکوراسیون فرودگاه چشمان مرا خیره کرده بود و همان طوری که قبلا عرض کردم فرودگاه امام چیزی نداشت که با این فرودگاه مقایسه نمایم. از نظر وسعت فرودگاه مانند سوزن ودشت بودند بعد از ده دقیقه پیاده روی وارد ترن سریع السیری زیبایی شدیم که با سرعتی سر سام آوری ما را به سالن دیگری انتقال داد .معلوم گردید که در طبقه پنجم این سالن هستیم سالنی مدرن وسیع وبسیار زیبا ومجلل وپر از غرفه های شیک جهت فروش اجناس مختلف به مسافرین به طبقه همکف هدایت شدیم وبا راهنمای تور به هتل محل اقامتمان رهسپار گردیدیم .در مسیر رفت به هتل درختان بی شمارنخل را مشاهده کردم همان نخلی که روغن های حاصل از آنها را در مواد لبنی به خوردمان دادند.

کشورمالزی در جنوب شرق آسیا ونزدیک خط استواست از این نظر چهار فصل آن آب وهوای استوایی دارد. یا به عبارتی چهار فصل سال هوای آن یکسان است ودمای هوا بین ۲۰ تا۳۰ درجه متغییر است .به زبان انگلیسی صحبت می نمایند تاریخچه پیدایش این کشور ۵۷سال بیشتر نیست .ودر این مدت اندک یکی از قطب های گردشگری جهان گردیده است حال این کشور را با تاریخچه ۲۵۰۰ ساله کشورمان مقایسه نمایید ،جمعیت آن ۲۸ میلیون نفر است وسالیانه بیش از ۴۰ میلیون توریست از این کشور دیدن می کنند .دین رسمی آنها اسلام است. این کشور جاذبه های گردشگری بیشماری دارد ،برجهای دو قلو ،مرکز خرید سوریا ،مرکز خرید لوکس استار هیل ،خیابان پتا لنیک با دکه ها وسوپر مارکت های هندی ،موزه ملی ،مسجد جامع ،محله چینی ها ،پارک آبی ،جزایر استوایی لنکاوی تیومان ترنگاتو توریستی ترین جزایر مالزی که برای رفتن به این جزایر باید از قایق های ماهیگیری استفاده نمود. داشتن مواد مخدر در این کشور مجازت های سختی در پیش دارد. هتل های مالزی بسیار شیک ومدرن هستند وتمامی امکانات هتل های ۵ ستاره را دارا می باشند ،ومسافرین از هر لحاظ در آسایش هستند .

بعد از گرفتن اتاقمان هتل را جهت دیدن برج های دو قلو که در نزدیکی هتل محل اقامتمان بود ترک کردیم مالزی چون کشوری استوایی است ،یک روز در میان بارندگی های سیل آسا دارد، ومدت بارش باران از ده دقیقه تا بیست دقیقه است ،وجالب اینکه قطره ای آب در خیابانهای آن جمع نمی شود وچهار فصل آن یکی است است ودر چهار فصل می توان شنا کرد و توریست ها در زیر باران در استخر هتل ها شنا می کردند. مردم مالزی از سه ملیت مالی و چینی وهندی تشکیل شده اند ،کارهای اداری وسیله مالی ها کارهای خدماتی توسط هندوهاو بازار توسط چینی ها اداره می گردد ،واین سه ملیت با کمال متانت وبردباری در کنار هم زندگی می کنند ،وهیچیک از آنان در امور مذهبی یکدیگر دخالت نمی کند، ومعابد آنها به روی همه باز است وبا کمال احترام با هم زندگی می نمایند ودر تمامی جشن های ملی کشورشان باهم شرکت می کنند وقتی این برخورد شایسته را به عینه در آنجا مشاهده نمودم افسوس می خوردم که چرا ما چنین نیستیم وچرا به عقاید دیگران احترام نمی گذاریم وفقط به شعار دادن اکتفا می کنیم وبر سر منابر همسر پیغمبر را به سخره می گیریم و بزرگان اهل سنت را که بیش از یک میلیارد نفر پیرو دارند،به باد ناسزا می گیریم تا حقانیت خود را ثابت نماییم ،ومدتی بعد هفته وحدت بگیریم ،وآنها را برادران خود بخوانیم .

برج های دو قلوی مالزی که از قسمت بالای آن به هم ارتباط دارند یکی از شگفتی های معماری جهان می باشد غرفه های بسیار شیک ومجلل که بهترین برند های جهان را به مشتریان عرضه می نمایند .در طبقه زیر زمین این برج دو دستگاه اتوموبیل بی ام و ۲۰۱۴ جهت تبلیغات در معرض دید گذاشته بودند که توریست های ایرانی در جلوی آنها عکس یادگاری می گرفتند!بعد از دیدن برج گشتی در شهر زدیم ودر مسیرمان از نمایشگاه اتومبیل بنز دیدن کردیم، خودروهایی که از نظر تنوع مدل ورنگ چشمانم را خیره کرده بود. یادخود روسازان وطنی افتادم که بی کیفیت ترین خودروها را با قیمتی چندین برابر قیمت اصلی با مدت زمانی چند ماهه وگاه چند ساله به خلق الله می فروشند. یک دستگاه بنز شانسی بلند تمام آپشن را با مبلغ ۲۵ میلیون تومان پیش پرداخت ومابقی با ۱۲ قسط یک ونیم میلیون تومان به فروش می رسید. تفاوت را خود دریابید به بازار چینی ها رفتیم بازاری که مملو از مواد غدایی بود ،وتمامی مغازه ها در طرفین خیابان با گذاشتن میز وصندلی در پیاده روها از مردم با انواع غذاهای دریایی پذیرایی می کردند .قورباغه ،خر چنگ، انواع ماهی ها غداهای اصلی آنها بودند .چیزی که برای من جالب بود این بود که بعد از صرف شام تا ساعتها می نشستند وبا خوردن چای بدون قند وکشیدن سیگار با هم گپ می زدند و خنده وشادی می کردند.

بعد از صرف شام در مسیر برگشت به هتل مجموعه ای از دانسینگ ها را دیدیم که تا نزدیک صبح به رقص وپایکوبی مشغول بودند و خوردن مشروبات الکلی جزءلاینفک این بزم ها بود. رقص های خیابانی نیز یکی از دیدنیهای این کشور است، مردی با لباس عربی رقاصی می کرد وخیل مردمانی که دور او جمع شده بودند. ساعت حدود دو صبح به هتل برگشتیم هتل ما نزدیک برجی کپی برج میلاد یا بهتر بگویم برج میلاد را از روی این برج کپی ساخته اند مسابقات جهانی پرش با کایت از بالای این برج صورت می گرفت وورود ما به هتل مصادف با شروع این مسابقات بود صحنه هایی دیدنی که از طبقه ۳۸ ام اتاقمان به راحتی قابل رویت بود. روز بعد ،بعد از صرف صبحانه رایگان در هتل که بیش از شصت رقم غذا برای سرو در اختیار مشتریان خود گذاشته بود، هتل را بوسیله یک دستگاه اتوبوس بسیار لوکس ومدرن به همراه راهنما به مقصد شهر کنتینگ ترک کردیم .

بعد از طی دو ساعت وعبور از اتوبانی سه بانده که از وسط جنگل ها می گذشت به مقصد رسیدیم ،در تمامی طول مسیر هیچگونه زباله ای حتی یک ته سیگار بر روی زمین مشاهده نکردم .وتمامی درختان در طول مسیر هرس شده بودند وهر صد کیلومتر بیرون از اتوبان تمامی امکانات از قبیل سوخت، دستشویی، مواد غدایی وسایر مایحتاج با بهترین کیفیت موجود بود .برای استفاده کردن از تمامی اتوبان های مالزی عوارض به صورت الکترونیکی اخذ می گردد .به مقصد رسیدیم و وارد تله کابین کنتینگ شدیم وحدود بیست دقیقه بعد بالای کوه رسیدیم دمای هوا در ارتفاع حدود ۱۵ درجه خنک تر بود مجسمه بودا با وزن ۳۰۰ تن بر روی کوه یک پارچه کنده کاری شده بود .این مجسمه بزرگترین مجسمه سنگی جهان است وابهت خاصی داشت وواقعا دیدنی بود مجسمه های بهشت وجهنم نیز یکی دیگر از شگفتی های این مکان دیدنی بود ند. معبد ده طبقه ای که وارد شدن به آن برای توریست ها ممنوع بود، یکی دیگر از دیدنی های این مجموعه بود. واعتقاد داشتند که از طبقه دهم بهتر می توانند با خدای خود راز ونیاز نمایند تنها قمارخانه کشورهای مسلمان در بلندای این تله کابین قرار دارد وازدحام قمار بازان در آنجا مرا شگفت زده کرد. مردم از هر ردیف سنی با مدرنترین دستگاه ها مشغول قمار بازی بودند.در قسمتی از مسیر پله هایی جلب توجه می نمود که مقداری از پله هارا بالا رفتیم ودر مه غرق شدیم بسیار زیبا بود وغیر قابل توصیف بالاخره بعد از گذشت چندین ساعت این مکان زیبا را ترک کردیم.

یکی دیگر از مناطق دیدنی مالزی معبد هندوها یا معبد میمون هااست معبدی که برای دیدن آن بایستی بیش از پانصد پله را بالا می رفتیم. چون این معبد در دل کوهی بلند جای دارد ودر تمامی مسیر صعود از پله ها میمون هابا بردن کلاه ها از سر ویا بردن موبایل ها از دست توریست ها به آنها خوش آمد می گویند .وامکان ندارد بتوانید بار دیگر صاحب آنها شوید بنابراین بهتر است برای رفتن به این معبد زیبا از این وسایل استفاده نکنید .این معبد یکی از باارزشترین معابد هندوها می باشد واز اقصا نقاط دنیا برای زیارت به این معبد می آیند ،صنایع دستی مردم مالزی که من آنها را در موزه ملی کوالالامپوردیدم زیبایی خیره کننده ای دارند ولی فوق العاده گران هستند .وتمامی کارهای خود را بر روی چوب انجام می دهند در موزه ملی مالزی پوستری بزرگ جلب توجه می کرد این پوستر شامل چندین کَپَر بود که تصویری کلی از گذشته کوالالامپور بود واین کشور در عرض ۵۸ سال توانسته خود را از کپر نشینی به یکی از بهترین وزیباترین وتوریستی ترین کشورهای جهان برساند .

 یکی دیگر از مناطق دیدنی مالزی جزیره ای است که به صورت مصنوعی احداث نموده اند وپل های گلدن گیت وپل خواجو وپل …لندن را بر روی این جزیره شبیه سازی کرده اند که فوق العاده زیبا بودند. مسجد فیروزه ای یا مسجد در قسمت مشرف به آبهای جزیره زیبایی خیره کننده ای دارد .کاخ پادشاه مالزی نیز نزدیک مسجد واقعا دیدنی بود کاخی که در تعطیلات عید فطر میزبان  مردم مالزی وحتی توریست های مالزی است وبه تمامی مهمانان هدیه می دهد. فروشگاههای بسیار شیک ورستورانهای مجلل از دیدنی های این مجموعه می باشند . برای گشت کامل در آبهای این جزیره بایستی ۴۵ دقیقه وقت بگذارید تمامی آب این دریاچه از آب باران تامین گردیده است .

جاهای دیدنی مالزی بسیار زیاد هستند وبا یک هفته اقامت نمی توان تمامی آنها را تماشا کرد. وچون ما عازم سنگاپور بودیم نتوانستیم تمامی جاهای دیدنی آنرا ببینیم ساعت نه صبح پانزدهم مهر ماه۱۳۹۳ مالزی را با اتوبوس به مقصد سنگاپور ترک کردیم. مسافتی پنج ونیم ساعته در دل جنگل های زیبای مالزی که خود سفر نامه ای جدا گانه می طلبد به یاری خدا سفرنامه سنگاپور را در زمانی دیگر خواهم نوشت.

حق یارتان باد

محمد حسن مجدی نسب

نمایی از دریاچه مصنوعی کوالالامپور

نمایی از جزیره مصنوعی کوالالامپور

نمایی از پل شبیه سازی شده گلدن گیت آمریکا در جطیره مصنوعی کوالا لامپور

نمایی از پل شبیه سازی شده گلدن گیت آمریکا در  جزیره کوالا لامپور

نمایی از کاخ پادشاه مالزی اطراف جزیره

نمایی از کاخ پادشاه مالزی اطراف جزیره

نمای بیرونی مسجد زیبای پوترامشرف به آبهای جزیره

نمای بیرونی مسجد زیبای پوترامشرف به آبهای جزیره

میدان ورودی جزیره

میدان ورودی جزیره

اسکله جزیره

اسکله جزیره

پل شبیه سازی شده لندن در مبدا وروردی به جزیره

پل شبیه سازی شده لندن در مبدا وروردی به جزیره

وزارت دفاع مالزی که سر در آن شبیه کلاه نظامی طراحی شده است

وزارت دفاع مالزی که سر در آن شبیه کلاه نظامی طراحی شده است

قسمی از لوازم دستی مالزی

قسمی از لوازم دستی مالزی

مجسمه بودا جهت فروش در یکی از فروشگاه های صنایع دستی

مجسمه بودا جهت فروش در یکی از فروشگاه های صنایع دستی

مجسمه هندوها درب ورودی معبد هندوها (میمون ها)

مجسمه هندوها  سمت ورودی معبد هندوها (میمون ها)

نمای ورودی معبد هندوها

نمای ورودی معبد هندوها وکبوترانی که برای خوردن دانه روی دست می نشستند

نمایی دیگر از معبد هندوها

نمایی دیگر از معبد هندوها

جمعی از توریست ها درب معبد هندوها

جمعی از توریست ها درب معبد هندوها

پله های ورودی معبد میمون ها

پله های ورودی معبد میمون ها

خدایان هندوها

خدایان هندوها

مجسمه  باز سازی شده آزادی در مجموعه تفریحی بالای تله کابین شهر کنتینگ

مجسمه باز سازی شده آزادی در مجموعه تفریحی بالای تله کابین شهر کنتینگ

لابی یکی از هتل های کوالالامپور

لابی یکی از هتل های کوالالامپور

دکتر بنیان گذار مجموعه دیدنی تفریحی شهر کنتینگ که قبلا نجار بوده است

دکتر لیم گو تانگ بنیان گذار مجموعه دیدنی تفریحی شهر کنتینگ که قبلا نجار بوده است

مجسمه ای که نمادی از بهشت است

مجسمه ای که نمادی از جهنم است

عذاب مردم خلافکار در جهنم

عذاب مردم خلافکار در جهنم

مجسمه بودا در میان مه متراکم

مجسمه بودا در میان مه متراکم

مجسمه ای از نماد بهشت

مجسمه ای از نماد بهشت

نمادی دیگری از بهشت

نمادی دیگری از بهشت

درختی بسیار زیبادر کنار مجسمه بودا

درختی بسیار زیبادر کنار مجسمه بودا

معبد ده طبقه بوداییان

معبد ده طبقه بوداییان در میان هاله ای از مه

مجسمه 300 تنی یکپارچه بودا کنده کاری شده بر روی کوه

مجسمه ۳۰۰ تنی یکپارچه بودا کنده کاری شده بر روی کوه

معبد دیگری از چینی ها

معبد دیگری از چینی ها

مجسمه ای در مجموعه تفریحی شهر کنتینگ

مجسمه ای در مجموعه تفریحی شهر کنتینگ

1842