پرستوی دریائی شمالگان (Sterna paradisaea) با وزنی کمتر از ۱۲۵ گرم طولانی ترین مهاجرت را دارند. در گذشته دانشمندان تور می کردند که پرندگان از محل تولد خود در قطب شمال با طی ۴۰۰۰۰ به قطب جنوب می روند. اما چند سال قبل، محققان کشف کردند که برخی از آنها به علت طی مسیر پر پیچ و خم با هدف استفاده از سیستم های باد بیش از ۸۰۰۰۰ کیلومتر در سال مسافرت می کنند- پرندگان رکورد طولانی ترین مهاجرت سالانه را به خود اختصاص داده اند.

پرستوی دریائی شمالگان دورترین مسیر سالانه را طی می کند، اما طی مسیر بدون توقف را پرندگان دیگر در اختیار دارند. در سال ۲۰۰۹، مسافت سنج ماهواره ای نشان داد که تلیله ی نوک دراز آبی مسیر ۱۱۰۰۰ کیلومتری بین آلاسکا تا نیوزیلند را در طی ۸ روز بدون توقف طی می کند.

سال گذشته، مهاجرت مرغی تیتر اخبار زیادی را به خود اختصاص داد. دانشمندان کشف کردند که چکچک کوهی (Oenanthe oenanthe) با وزن ۲۵ گرم، کوچکترین پرنده ی کوچ کننده می باشد کف سالانه ۱۴۵۰۰ کیلومتر مسیر را طی می کند. آلاسدایر می گوید:

“وزن ما حدود ۳۰۰۰ برابر وزن این پرنده ی کوچک می باشد. یعنی مهاجرت مسافت فوق توسط چکچک کوهی، چیزی مثل طی مسیر ۵۰ میلیون مایلی توسط ما می باشد. به عبارت دیگر، برا طی مسافتی مشابه مسافت مهاجرت این پرندگان، تمام انسانها باید سالانه به مریخ رفته و برگردند.”

جالب توجه تر از چکچک های کوهی، غازهای هندی (Anser indicus) می باشند. این پرندگان ارتفاع از سطح دریا تا بالای کوه هیمالیا یعنی ۶۰۰۰ متر را فقط در عرض ۷ تا ۸ ساعت و با سرعت ۶۴.۵ کیلومتر درساعت بالا می روند. آنها اینکار را در طول روز به علت وجود باد در پشتشان انجام نمی دهند.

در میان پستانداران، نهنگ های کوهان دار (Megaptera novaeangliae) رکورد طولانی ترین مهاجرت را به خود اختصاص داده اند. در سال ۲۰۰۷ محققان مهاجرت ۸۳۰۰ کیلومتری دو نهنگ مادر و بچه را از مکان زمستانی خود در سواحل اقیانوس آرام آمریکای مرکزی تا قطب جنوب را ثبت کردند.

در روزی زمین، گوزن آمریکای شمالی (Rangifer tarandus) دورترین مسافت را بین پستانداران خشکی، ۵۰۰۰ کیلومتر در سال، طی می کند.

مهاجرت چند نسلی پروانه ی شهریار بسیار معروف می باشد، اما در مقایسه با سنجاقک ها به چشم نمی آیند. چارلز اندرسون در سال ۲۰۰۹ کشف کرد که گونه های مختلف سنجاقک ها از شمال هند به مالدیو ( ۱۰۰۰ کیلومتر) مهاجرت می کنند. به نظر می رسد این سنجاقک ها از غرب اقیانوس هند تا شرق و جنوب آفریقا می روند. سفر رفت و برگشت آنها از هند تا آفریقا در مجموع در حدود ۱۴ تا ۱۸ هزار کیلومتر می باشد. تحقیقات جدید توسط اندرسون و همکارانش احتمال طولانی تر بودن مسیر را هم نشان می دهد.

با توجه به کتاب رکورد جهانی گینس، لاک پشت دریایی پشت چرمی (Dermochelys coriacea) رکورد طولانی ترین مهاجرت را درمیان خزندگان را در اختیار دارد.

البته نباید مهاجرت خرچنگ قرمز جزیره ی کریسمس را فراموش کنیم. این خرچنگ حدود ۸ کیلومتر برای تولید مثل طی می کند.

حیوانات هم همانند بشر کوچ نشین برای بقای خود مهاجرت می کنند. این حیوانات با جابجائی خود به محیط اطراف خود اجازه ی بازگشت به حالت قبل خود و غنی سازی مجدد برای استفاده ی مجدد را می دهند. بعد از بازگشت از مهاجرت، ذخیره های غذایی افزایش می یابند. البته در طی مهاجرت حیوانات بسیاری جان خود را از دست می دهند، شاید همین مهاجرت یکی از راه های اکوسیستم برای حفظ تعادل خود می باشد.