نژادپرستی را تمام کنید وگرنه…

فوتبال تمام می شود

 

« تعجب می کنم. چرا در ۲۰۱۳ باید شاهد این حرکات باشیم. چرا در ۲۰۱۳ باید به فکر چاره ای برای مبارزه با نژادپرستی باشیم. این نخستین بار نیست که این چیزها را میبینم و می شنوم. حالا ۲۵ ساله ام و دیگر نمی خواهم با من چنین رفتاری روبرو شوم. هیچ کس نمی تواند قانعم کند دوباره در چنین فضایی به میدان بروم…»

این ها را کوین پرینس بواتنگ می گوید؛ بازی ساز غنایی-آلمانی تیم میلان که صرفا به خاطر رنگ پوستش بارها مورد حملات و توهین های نژادپرستانه قرار گرفته است.

آخرین مورد اما در بازی دوستانه با تیم دسته سومی پرو پاتریا جریان ساز شد.
بواتنگ که هدف اصلی شعارهای نژادپرستانه بود بعد از ۲۶ دقیقه دیگر شرایط بازی را تاب نیاورد و بعد از اینکه توپ را به سمت هواداران حریف شوت کرد، پیراهنش را درآورد و از زمین خارج شد؛ حرکتی که با حمایت و خروج  کاپیتان و هم تیمی هایش از میدان همراه شد.

نه تنها بواتنگ که دیگر رنگین پوستان میلان یعنی اربی امانوئلسون، سولی مونتاری و امبایه نیانگ هم هدف شعارهای هواداران پروپاتریا قرار گرفتند.

اما در حالیکه فدراسیون فوتبال ایتالیا تحقیقات در این زمینه را کلید زده است، سیلویو برلوسکونی، رییس باشگاه میلان و نخست وزیر سابق ایتالیا هم از حرکت بازیکناش حمایت و تاکید کرد از این پس تیمش لحظه ای برای ترک زمین تعلل نخواهد کرد:« مطمئن باشید درهر مسابقه ای، حتی در سطح بین المللی، اگر چنین سناریویی تکرار شود، میلان زمین را ترک خواهد کرد. مدتیست بیشتر از حد معمول شاهد این رفتارهای غیر متمدنانه، سوت ها و شعارهای نژادپرستانه هستیم؛ اتفاقی که نه تنها به فوتبال بلکه به روح دنیای روزش ضربه می زند.»

اما حمایت از حرکت بواتنگ تنها به مرزهای ایتالیا محدود نمی شود. سخنگوی اتحادیه بین المللی بازیکنان (FIFPro) در بیانیه ای با ابراز انزجار از حرکات نژادپرستانه گفت:« اتحادیه قصد ندارد بازیکنانی را که هدف حملات نژادپرستانه قرار می گیرند تشویق کند به این شکل از زمین خارج شوند. اما جهان فوتبال باید به این باور برسد که این حرکات باید متوقف شوند. نژادپرستی هیچ جایگاهی در جامعه و فوتبال ندارد. بازیکنان میلان پیامی روشن به همه ما دادند: اگر نژادپرستی متوقف نشود، فوتبال متوقف خواهد شد.»

لیلیان تورام، ملی پوش سابق فرانسه که سالها برای پارما و یوونتوس توپ زده به گازتا گفت:« نخستین بار است که باشگاهی بزرگ مسئولیت چنین قدم بزرگ و سرنوشت سازی را به دوش می کشد. همیشه عکس این قضیه اتفاق می افتد. هم تیمی ها مجبورند سرشان را پایین بیاندازند و تظاهر کنند هیچ نشنیده اند. همیشه رنگین پوستانی که مورد اهانت قرار می گیرند باید به تنهایی این بار سنگین را تحمل کنند و دم نزنند. به همین خاطر است که من هوشممندی و حساسیت بازیکنانی چون ماسیمو امبروزینی (کاپیتان میلان) را تحسین می کنم. او مسئولیتی را قبول کرد که کمک زیادی به مقابله با نژادپرستی می کند.»

همچنین پاتریک ویه را، یک دیگر از رنگین پوستان تیم ملی فرانسه که سالها در ایتالیا توپ زده در صفحه شخصی اش در یکی از شبکه های اجتماعی نوشت:« حرکت امروز کوین پرینس بواتنگ نشان شجاعتش بود؛ والبته کاملا درست و به جا. ما باید در کنار هم با این معضل مبارزه کنیم.»

اما بواتنگ که این روزها حرکتش به داغ ترین بحث فوتبال ایتالیا تبدیل شده از همه به خاطر حمایت هایشان تشکر کرد. او در صفحه شخصی اش نوشت:« از همه شما به خاطر اینکه مرا درک کردید و پشتیبانم بودید متشکرم.»

 

بواتنگ:خشمگین، ناراحت و ناامید بودم

بواتنگ در مصاحبه با سی ان ان گفت:« قبل از این حرکت با هیچ یک از هم تیمی های سیاه پوستم صحبت نکردم. شما اصلا فرصت چنین کاری را در حین مسابقه نداری.پاسخ به این سوال که در ان لحظه چه احساسی داشتم واقعا دشوار است. احساسات متفاوتی را تجربه کردم. خشمگین، ناراحت و ناامید بودم. همه اینها دست به دست هم داد تا به این تصمیم برسم. به خودم کفتم: بسیار خب، دیگر بازی نمی کنم. وقتی همه ورزشگاه این طور رفتار می کنند من هم به بازی ادامه نمی دهم.

بواتنگ همچنین فاش کرد قبل از اینکه طاقتش طاق شود به داور مسابقه گفته که دیگر تحمل این شعارهای نژادپرستانه را ندارد:« پنج دقیقه بعد از سوت آغاز شروع شد. عده ای پشت پرچم کرنر صدای میمون را تقلید می کردند.ابتدا توجهی نکردم. اصلا نمی خواستم که توجه کنم. بعد نوبت مونتاری بود که با این حرکت روبرو شود. به داور گوشزد کردم  و به او گفتم اگر یک بار دیگر این رفتار تکرار شود به بازی ادامه نمی دهم. داور گفت نگران نباش. من هم گفتم: اتفاقا نگرانم چون رفتار مناسی نمی بینم. بار سوم زمانی بود که قصد داشتم بازیکن حریف را دریبل بزنم. بازهم صدای میمون را شنیدم. به همین خاطر بود که ایستادم و توپ را به سوی آنها شوت کردم.

در این بین، رییس باشگاه پرو پاتریا مدعی شد حرکت بواتنگ برای او قابل درک نیست اما تاکید کرد در مسابقه بعدی تیمش درهای ورزشگاه مثل همیشه به روی تمام رنگین پوستان بازخواهد بود و از انها دعوت کرد در جایگاه افتخار ورزشگاه به تماشای مسابقه بنشینند. واواسوری در این باره گفت :« آرزوی ما این است که روسای دیگر تیم های حاضر در لیگا پرو( دسته سوم و چهارم فوتبال ایتالیا) از این ابتکار حمایت کنند. افرادی که این شعارها و آوازهای نژادپرستانه را سر می دهند هواداران همیشگی فوتبال نیستند. در واقع آنهایی هستند که به قصد آشوب و جنجال راهی استادیو ها می شوند.»

 

بعد از این اتفاق یک مدعی العموم پرونده ای جزایی را برای پیگیری این اتفاق باز کرده است.

به گزارش رسانه های محلی، احتمالا این دادستان موضوع را تا اعمال جریمه هایی سنگین برای پرو پاتریا پیگیری خواهد کرد.

تا کنون یک هوادار بیست ساله پرو پاتریا دستگیر شده و هویت پنج نفر دیگر هم شناسایی شده است. پلیس همچنان مشغول بررسی فیلم دوربین های مداربسته برای شناسایی آشوبگران است.